Yhteenveto vuodesta 2023 – Onnistumisia ja karvaita pettymyksiä

Uusia ja vanhoja tuttavuuksia

Blog into your language!  Desktop view's at the right column, mobileversion bottom of frontpage.

Vuosi meni jälleen nopeammin kuin edellinen, vaikka aikaa on suurin piirtein sama määrä oli vuosi mikä tahansa. Itse kun vanhenee ja seuraa lapsien kasvamista tajuaa, miten vähän meillä lopulta on aikaa kulkea tämän maan päällä ja miten yksi hetki voi kaiken päättää silmän räpäyksessä.

Vuoden aikana osallistuin jälleen Pilkki 12 ja Pilkkikuu pilkkikilpailuihin Timin kanssa. Kotkan ja Helsingin Kalamaratoneihin, joista ensimmäisessä toimimme Markuksen ja Mikon kanssa järjestäjinä Timin osallistuen poikansa kanssa kisaan.

@taimenmies

♬ alkuperäinen ääni - Taimenmies

Kesällä vielä Onki 24 -kilpailuun Timin kanssa ja Happy Angler Challengeen Jani Haaviston ja Tomi Tikkasen venekunnassa. Lajikalastuksen SM-kisat vedettiin läpi Laurin kanssa.

Pilkki 12 on hauska kisa jossa tavoitellaan mm. kiiskeä

Tammikuun lopussa alkoi Pilkki 12 treenit ja ahven oli jälleen kohteena. Meidän ahvenjärvemme on osoittanut hienoutensa ja myös karuutensa kalapaikkana. Saattaa olla, että teemme järvelle useita reissuja saamatta kontaktia yli 10 cm ahvenista ja toisaalta voit saada ensimmäisestä reiästä yli 40 cm ahvenen.

Ensimmäinen ahven oli 39 cm pitkä ja nousi 21.1.2023 eli viikko ennen kisaa. Kisassa Timi sai ronkittua 25 cm ahvenen kortille, järvemme ahvenet olivat jälleen viisaampia.

7. Species Fishing Team: Juha Salonen C - Timi Laitinen
Ahven ( 45.00 ) Särki ( 64.40 ) Kiiski ( 68.40 ) = 177.80 + 27 = 204,8

Kilpailun jälkeen kun parantelin järvellä meidän Pilkkikuu tulosta ja sain 31, 39 ja 36 cm ahvenet. Kisatarinan voi lukea tästä.

Helmikuussa kävimme yrittämässä madetta uusilta paikoilta ja tässä onnistuimme. Samalla reissulla nostin oman made-ennätyksen lähes kolmeen kiloon upealla mätimammalla.

Yhdessä jaetut hetket ja ennätyskalat

Maaliskuussa rämmittiin lumihangessa kohti puronieriä paikkaa. Timi tuli perässä ja keräsi repustani tippuneet tavarat kyytiin. Saaliiksi nousi yksi purkkari, joten paikkatieto potentiaaliselle suurkalalle on tiedossa.

Huhtikuussa käytiin vielä ismete-kalassa ja jäillä ahvenjahdissa. Pitkälle venynyt talvikausi oli upea päättää Sampan kanssa 9.4.2023.

Pitkällisen mietinnän jälkeen aktivoiduin Instagramin lisäksi myös Tik Tokissa. Blogissani tuli 1.5.2023 illalla 400 000 lukukertaa täyteen, Instagramissa seuraajia on reilut 1300 ja nyt uusimpana Tik Tok kasvaa tasaisesti nousten jo yli 1500 seuraajan. Tik Tok -kanavan perustin 18.4.2023. Ensimmäinen video saavutti 10 000 katselukerran rajan kahdessa päivässä, tekemäni sisältö selvästi kiinnostaa seuraajia.

Toukokuu oli raskas, kun elämäni ja meidän perheemme ensimmäinen koira Nemo siirtyi isäni rinnalle tähdeksi taivaalle. Ennen Nemon pois nukkumista meille muutti Rudi, joka ilahduttaa elämäämme. Rudi ei kulje rinnallani kalaressuilla kuten Nemo, koska on tyttäremme koira enkä halua, että kiintyy minuun liikaa.

Ikävä on hirveä <3

Helsingissä tiimistä uupui Timi ja me loput yritimme pitää yllä meidän hyvää sijoitusputkea ja siinä onnistuimmekin kolmannella sijalla. Voiton vei ansaitusti Töt-Törö 28 eri kalalajilla ja kakkoseksi nousi AC Delirium. Palkintopallille nousu oli viides peräkkäinen meidän jengille ja kuudes AC Deliriumille. Kalamaraton tuloshistorian löydät tästä.

Meidän jengi tuomaripöydän takana

Onnistumisten kesä - uutta sisältöä blogiin

Uudet ystävät ja onnistumiset

Stewen Dale on norjalainen lajikalastaja, jonka listalla on pohjoismaista 163 eri kalajia pyydettynä. Sain kunnian tutustua häneen ja olla oppaana retkikunnalle, johon kuuluin Stewenin lisäksi myös hänen tyttöystävänsä Linda. Lajijahtimme retkitarinan voi lukea tästä.

Stewen, Sakke Yrjölä ja minä sekä uusi elämänpiste

Vierailulla kävimme Porlassa kalastamassa viisipiikin, Viikistä hopearuutanan ja lopulta onnistuimme myös putkisierrantokon pyynnissä Vuosaaresta. Ainoa laji joka heidän Suomen vierailulla jäi saamatta oli miekkasärki Saimaan kanavalta.

Kesäloman tuotos nousi luetuimmaksi sivuksi

Kesäloman aikana tein blogiini Suomen kalalajien tunnistusosion. Osio nousi hetkessä luetuimmaksi sivuksi blogissani ja lukukertoja yli 36 tuhatta, myös artikkeli Minkä pituinen on yli 1 kg ahven tai paljon painaa 45 cm yksilö, nousi lukumäärässä toiseksi yli 30 tuhannen lukukerran tekstiksi.

Yhteensä Suomen kalat -osion tekstejä on luettu lähes 70 tuhatta kertaa vajaassa puolessa vuodessa. Tutustu ja opiskele Suomen kalalajien tuntomerkkejä tästä

Suurkala nro, 13 oli sulkava

Sulkavaretki oli huikea kahden päivän rypistys joka päättyi suunnitellusti toutainjahtiin Nokialle ja yllättäen salakkaongintaan Pirkanmaalle. Retkitarina löytyy tästä.

Kesäkaudelle tavoitteet olivat selvät. Sulkavasta suurkalapiste Timille ja minulle ja sen perään toutainjahtiin. Kesänaikana tehdyt toutainreissut opettivat lajin kalastamisesta todella paljon. Viistosti poikkivirran ja niin kovaa kelausta kuin kelasta lähti, oli Lempäälän ja Nokian kalojen mieleen. Selvästi suurin vaikutus oli kulmassa, jossa viehe kulki halki virran.

SN Fishingteamin Mikko näytti mallia kuhan jigauksessa

Kesäkuun lopulla Timi ja Niko onnistuivat saamaan suurkalalahnat kotivesiltä ja samaan sarjaan nousi myös minun neljästoista suurkalani 23.6.2023, kun 2,660 kg lahna nappasi.

Suurkala nro, 14 oli lahna

Toutainjahdin alkutahdit soitettiin Nokialla sulkavareissulla, kun SN Fishing Teamin Mikko lähti kipparoimaan soutuveneellä vuolteelle. Toutaimia nähtiin, mutta ei meidän siimojen päässä. Paikka näytti erikoisuutensa veneestä katsottuna ja tiedot, joita kipparimme kertoi alueen hotspoteista, antoi uskoa suurkalatoutaimen pyyntiin paikasta myös rannalta käsin.

Ennätys parani rannalta käsin

Kävin kesän aikana pari reissua heittämässä vuolteelle, ja pikapisto perheen lomareissun aikana elokuun lopussa oli paras. Olimme Tampereella viikonlopun ja iltapuhteena ajoin vuolteelle kalaan. Tuolla reissulla paransin toutainennätystäni 2,5 kg ja 62 cm mittoihin.

Satoi tai paistoi kisaan osallistutaan

Onki 24 kilpailu oli kaksijakoinen. Sain kisan alkuhetkillä kilpailun suurimman ruutanan, jonka pituus oli 41 cm ja painoa 1,660 kg, joka on samalla uusi ruutanaennätykseni. Ruutanoita nousi, mutta suutarit pitivät suunsa kiinni. Ruutanan seuraksi kortille ongimme lopulta myös seipipisteen. Kisarapsan voi lukea tästä.

@taimenmies Turpaongella suurkalajahdissa. Ukkoskuuro yllätti,  mutta se ei menoa haitannut. Katso millaisen turvan Niko kalasti ennätyskalakseen. #turpa #onginta #kalastus #lajikalastus #chub #fongaus ♬ alkuperäinen ääni - Taimenmies

Hienoa oli myös kalastaa elokuun alussa Töt-törö joukkueen Nikon kanssa ja auttaa häntä suurkalajahdissa. Yksi ikimuistoisimpia onkireissuja oli turpajahti. Sateen uhka ei haitannut lähtemistä ja retkestä tuli kokemuksen ja saaliin puolesta ainutlaatuinen. Näihin kosteisiin ja iloisiin tunnelmiin voi palata videon myötä.

Ystävät, hyvä ruoka ja yhteiset muistot

Vaasassa käydessä tapasin Jeren ja Teemun. Söimme ravintolassa ja illan kalastimme Vaasan keskustan rannoilta ahvenia, kuhia ja haukia. Vaasan reissu liittyi tähän työkalareissuun.

Vuoden ehdoton ykköskala toutain ja suurkala nro. 15. Kuva Oskari Kujanen

Vuoden upein kala oli ehdottomasti viimeisin suurkalapisteeni tuonut toutain. Yli viidenkilon turbosärki, joka oli 79 cm pitkä. Uskomattoman hieno kala ja reissu, jonka mahdollisti Urpoerämiehistä tuttu Oskari. Kirjoitin toutaimesta ja sen kalastamisesta oman kalastusvinkin ja Urpot tekivät Oskarin suurtoutainjahdista myös videon.

Hieno reissu joka elää muistoissa <3

Oskari kirjoitti myös vieraskynä postauksen blogiin, josta löytyy myös video upotettuna. Lue tarina tästä.

Uudet ystävät ja kalareissu kaverit ovat elämän suola ja tänä vuonna sain tutustua Lauriin. Vieheet pohjassa Instagram ja YouTube kanavaa pitävä kalastajat mies Kuopiosta.

Pirkanmaan toutainsafarin antia

Laurin kanssa kävimme toutainjahdissa Lempäälässä ja lisäksi osallistuimme Lajikalastuksen SM-kisoihin Helsingissä, molemmista löytyy videot Laurin YouTube kanavalta ja tarinat blogistani. Lue kisaretkestämme tästä.

Mentori ja noviisi lajikalastuksen saralla

Upea suurkalavuosi monelle pistenikkarille. Pauli Varsila, Juuso Triipponen ja lopulta myös Oskari Kujanen ylitti maagisen 20 suurkala rajan. Juuso painaa kärjessä 21 eri suurkalalla.

Välinepuolella pitkäaikainen haave akkukairasta toteutui, kun StrikeMaster 24 V 8” kairalla tuli hankittua. Tätä hankintaa en ole katunut hetkeäkään.

Uusiksi meni myös lämpöpuku kaupallisen yhteistyön merkeissä Opm Internationalin kanssa, lämpösaappaat tilasin itse Happy Angleristä. Näistä välinehankinnoista testiartikkelin voi lukea tästä.

Pääsin myös Mikadon brändilähettilääksi ja varsinkin haukishadit oli kovassa käytössä Suomen surkein hauenkalastaja -projektin tiimoilta. Mikadon Jani Haaviston kanssa käytiin merenkurkun saariston  maailmanperintöalueella kalastamassa. Raippaluoto näytti upeutensa ja Jani onnistui kehittämään upean kesähauen. Vieheitä testiin sain myös Kuusamon uistimelta ja Norolanilta.

Uutta oppimassa hauenkalastuksesta

Daiwa Scandinavia lähti projektiin mukaan ja sain heiltä käyttöön hyrräkelasetin, joka oli samalla elämäni ensimmäinen hyrräsetti. Kelan säätäminen, siiman puolaus ja heittäminen alkoi lopulta sujumaan kesän edetessä ja Ilomantsin syyslomareissulla pääsin todenteolla yrittämään yksikseni ennätyshauen jahtaamista. Lähellä kävi, lue tästä tuon retken tarina.

Aktivoiduin myös Stadin Kalajunnut kalakerhon toiminnassa ja aloin toimia vetäjänä kerhon tapahtumissa. Lasten ilo ja onnistumiset kalaretkillä ja kerhoilloissa antaa itselle ja muille vetäjille virtaa toimia lasten ja nuorten kalastusharrastuksen edistämisen eteen.

Kauden 2023–2024 talvikauden ensimmäinen pilkkireissu 3.12.2023 ja viimeinen kalareissu 28.12.2023. Ensimmäinen 40 cm ahven on jo nostettu listalle.

@taimenmies Kiva pilkkipäivä takana ja saaliiksi nousi kauden ensimmäinen 40 cm ahven. Mikä viehe jallitti tämän upean raitapaidan, katso video niin tiedät. #kalastus #pilkintä #ahven #talvikalastus @RUTHLESS FISHING ♬ alkuperäinen ääni - Taimenmies

Mitä tuleva vuosi tuo tullessaan on auki. Suunnitelmat alkuvuodelle on suurkalojen osalta hauki, puronieriä ja taimen. Elämän odottamattomuus voi kuitenkin muuttaa suunnitelmia, joten eletään hetki kerralla ja aloitetaan vuosi Pilkki 12 treeneillä.

Kiitos kaikille kalareissuilla mukana olleille tutuille ja tuntemattomille sekä kaikille blogini lukijoille.

Yhteenveto vuodesta 2023

• 32 tekstiä julkaistu blogissa
  • lähes 290 000 tuhatta lukukertaa
  • 3 uutta suurkalaa listalle: 13. Sulkava 0,360 kg, 14. Lahna 2,660 kg ja 15. Toutain 5,100 kg