SUURKALA: Seipi - Feederkalastuksen SM-kilpailut 2021

Ystävykset ja kaksi suurkalaa

Seipi (Leuciscus leuciscus) on tunnettu virtavesien asukki ja erityisesti Itä-Suomessa yksi yleisimpiä kalalajeja. Laji on myös Kalamaratonissa usein ratkaisulajeja varsinkin Helsingin kilpailussa. Suurkalaseipi olisi jo plakkarissa, jos olisin saatuja kaloja aikoinaan punninnut, ehkä tämä kuvassa näkyvä yksilö olisi ollut jopa uusi SE-seipi?

Elämäni suurin seipi

Pitkät kalareissut parhaiden kalakaveri ystävien kanssa on harrastuksen suola. Näitä odotetaan siitä lähtien kun kalenteriin on tehty merkintä ja asiasta on sovittu perheen kanssa. Kokkolassa asuva Specimen Finlandin ry:n Markus Sällinen on muutaman vuoden ajan järjestänyt Feeder-kalastuksen SM-kisoja ja huhupuheet suurkala mitat täyttävistä säyneistä houkutteli minut ja Timin kisoihin, matkalla kävisimme pienen koukkauksen pohjoisemmassa seipijahdissa.

Neljältä soi kello ja varttiavaille viisi olin jo ulkona odottamassa. Hetken nautin ulkoilmasta, kunnes puhelimeni piippasi; Kehällä. Tiesin, että kohta kyyti saapuisi ja pääsisimme aloittamaan pitkän ajomatkan. Tavoite oli ennen varsinaista Feeder-kalastuksen SM-kisoja käydä koukkaamassa suurkala seipit pohjoisemmasta.

Matka rakkaan kotimaan halki kulki nopeasti ja hivenen puolen päivän jälkeen olimme perillä. Tutkimme ja kokeilimme, mäskäsimme ja lopulta Timi sen keksi. Meni muutama minuutti ja seipit olivat ylhäällä, minulla 135g ja Timilläa 134,5g, pääsimme jatkamaan matkaa kohti Kokkolaa joka oli retkemme pääkohde.

Kokkolassa meitä oli vastassa GoFish.fi Markus, hän lupasi lähteä näyttämään meille kisajokea ja vei meidät kalapaikkaan, josta voisimme muutaman tunnin yrittää onkia suursäynettä.

Ilta meni nopeasti ja kaloja nousi, vieraili paikalla Joensuun suunnilta tutuksi tullut Petrikin. Illan ehdoton kliimaksi koettiin, kun Timi väsytti 6m teleskooppiongella 1,9 kg lahnan joka oli samalla Timin oma lahnaennätys. Ilta hämärtyi ja oli aika suunnata Kotipitsan kautta hotellille.

Timin uusi lahnaennätys kirjataan nyt lukuihin 1,9 kg

Majoituimme jo aikaisemmilla hyväksi todetussa Sokos Hotel Kaarlessa. Huoneessa korkattiin bisset, käytiin pesulla ja kömmittiin nukkumaan. Neljältä aamulla alkanut päivä oli vetänyt mehut pois.

Kisa-aamu - Pro vs amatöörit

Timi tekemässä feeder-tapseja.

Aamulla katsoin Instagramia ja olin saanut story päivitykseen viestiä paikalliselta kalastusoppaalta Andreas Forsbergiltä. Hän oli tullut tutuksi Kalastajan Maailman Oton videoista ja minä hänelle Longinojan tiimoilta.

Tapaamispaikka oli Vitsarin Shellillä, siinä suoritettiin paikkojen arvonta ja sain Markuksen mukaan toiseksi parhaan paikan eli nro. 2. Ykkönen oli kuulemma paras, siinä vastarannan penkalta oli monet kerrat saatu voittokalat. Alavirrassa oli uusi tuttavuus Tuomas ja ylävirrassa järjestyksessä Pertti, Timi ja Markus.

Juttelimme Andreaksen kanssa hetken puron kunnostus asioista ja kerroin keihin hänen kannattaa olla yhteydessä ja miten lähteä projektia viemään eteenpäin.

Kohti kisa-aluetta

Minun kisapaikka ja viritys

Ensimmäinen tunti meni välineiden virittelyssä, omat viritykseni sain hetkessä nippuun jonka jälkeen sekoittelin mäskin. Sekoitus kävi helposti kun Timillä oli mukana akkuporakone sekä laastivispilä, mitä sitä turhaan käsin veivaamaan.

Varsinainen "kisa" alkoi kymmenen minuuttia ennen kahtatoista. Tuolloin sai alkaa heittämään feederillä mäskiä onkitontille.

"Mitä tarkemmin saat mäskin paikalle, sitä pidempään kalat siinä pysyvät".

Tätä yritin noudattaa ja sain heitettyä tuon kymmenen minuutin aikana mäskiä noin 10 m x 10 m alueelle, eli sihdissä oli hieman parantamisen varaa.

Kisa alkoi kahdeltatoista ja alkoi odotus, vavan kärjen tuijotus. Ensimmäisen kalan sai ylävirrassa Markus ja heti perään minun vapa niiasi. Matosyötti kelpasi ja tunsin suuren kalan potkun siimassa. Kala ei suostunut tulemaan pintaan, lopulta sain kalan näkyviin ja sain tehtyä lajitunnistuksen; Lahna, mutta todella komea sellainen.

Viimeisen tunnin ajan laitoin kamoja nippuun ja nostin vavan penkalle tavaroiden viereen. Taisi olla varttia vaille kun vapa niiasi, iso mato kelpasi jälleen kalalle ja voimaa tuntui

Lähellä, mutta 200 g vajaat

Ehdottomasti kisakalojen aatelia, muttei se suursäyne joka oli tämän kilpailun päätavoitteemme. Kilpailussa nousi reilut 50 kg kalaa, ja tässä joukossa oli Timin 1,5 kg säyneiden seurana vain yksi suurkalan ylittävä yksilö ja minun 1,68 kg lahnat, jotka jäivät kisan toiseksi suurimmiksi kaloiksi.

Tulokset Feeder SM 2021

Voittajat ja osallistujat

Paikat oli arvottu alavirrasta(1) ylävirtaan (5)

Yleinen
  1. Markus Sällinen 23450g (5)
  2. Tuomas Härkänen 17150g (1)
  3. Timi Laitinen 9410g (4)
  4. Juha Salonen 4550g (2)
  5. Pertti Moilanen 1890g (3)
Junnut
  1. Isak 1410g
  2. Jere 190g
  3. Joel 165g
  4. Peppi 15g
  5. Eliel 9g

Kotiin halki nukkuvan Suomen

Jokerit nappasi viime kauden KHL-mestari Avangard Omskista voiton maalein 2-3, viimeiset kaksi erää seurasin etupenkiltä ja Timi vieressä kuskina naureskeli minun huudahtuksille. Jatkoimme samalla teemalla kuskin vaihdon jälkeen ja kuunneltiin Urheilucast popcastin jakso, jossa haastateltavana oli maalivahtilegenda Pekka Rinne. Matka sujui parin tunnin ajan leppoisasti ajaen halki nukkuvien tuppukylien.

Tampereen motarilla mietimme pienen tauon pitämista, että jaksaisimme ajaa vielä puuduttavan pätkän kotia. Mäkkärin juustohamppari houkutti. Tuosta liittymästä ylös ja kohti Hämeenlinnan keskustaa. Kohta huomasimme kuitenkin, että risteys josta ajoin suoraan johti takaisin motarille suuntana Tampere. Päädyimme seuraavasta liittymästä löydyvälle ABC:lle ja siellä Hesburgeriin, hieman väsytti.

Hyvinkään liittymässä "Jonnet" olivat tukkineet koko liittymän, joku paikallisen pellejen kokoontumisajot. Letkan ohiajaessa ei voi olla ajattelemassa, että kyllä se evoluutio korjaa idiootit pois ja he saavat itseään syyttää. Muutama juniori nimittäin istui auton katolla letkan liikkuessa ja toisten roikkuessa ikkunasta.

Lopulta hivenen ennen vuorokauden vaihtumista saavuin kotiin. Vastassa tervehti Nemo ja olohuoneen sohvalle tehty peti.

Huikea reissu jälleen kerran, jonka lopputuloksena molemmille suurkala seipit. Timi pääsi seipillä kymppikerhoon ja minulle se oli seitsemäs suurkala listalle.

Onkiminen antaa onnistumisia, upeita kaloja ja lajeja!

Suurkalani

1. Ruutana 1,380 kg
  2. Pasuri 0,713 kg
  3. Vimpa 0,4194 kg
  4. Sorva 0,614 kg
  5. Kuha 6,680 kg
  6. Piikkimonni 0,335 kg
  7. Seipi 0,135 kg

Seipin suurkalaraja 120 gkatso tästä ilmoitetut suurkalaseipit.