SUURKALA: Säyne – Kauas on pitkä matka, 10 kerho lähenee

Suurkala nro. 9.

Säyne (Leuciscus idus) on Facebookin kalastusryhmien kummajainen.

”Mikä kala tämä on?"

Vastauksia tulee tämän jälkeen kaikki mahdolliset lajit särjestä toutaimeen, kunnes joku kertoo oikeaksi lajiksi säyneen. Laji on kyllä erehdyttävästi särjen tai turvan näköinen, jos sitä nopeasti katsoo tai kyseessä on pienempi yksilö.

Säyneen tuntomerkkejä

On se aina yhtä hienoa kaivaa avovesikauden välineet kaapin uumenista ja pakata pilkkivälineet laatikkoon tilalle. Vapalaukusta löytyi vavat ja kelat nätisti pakattuna kuten ne sinne talvikauden ajaksi loppuvuonna pakkasin.

Edellinen suursäyneen pyyntiyritys päättyi pienoiseen some-kohuun, jonka seurauksena kyseisen joen kalastusvalvontaa tehostettiin. Paikka oli kyllä huikea ja säyneitä oli tuhansittain joessa. Tämän reissun blogitekstin voit lukea tästä

Tänä vuonna sovimme Timin ja Markun kanssa jo hyvissä ajoin reissuaikataulun säynejahtiin. Markku on useampana keväänä pyytänyt meitä ”kotivesilleen” säynejahtiin ja nyt oli aika toteuttaa tämä pitkäaikainen reissuhaave. Sopivasti Sokos-hotelilla oli 3+1 tarjouksena hotellihuoneita -40 % joten Timi varasi meille huoneen la-su väliseksi yöksi, pe-la väliseksi yöksi saimme kutsun Markun mökille.

On ne hienoja kaloja. Kuva: Markku Rouru

Markku teki testireissun 24.4.2022 sunnuntaina ja viestissä näkyvä 1,85kg säyne oli ollut neljäs ylös noussut. Loppuillan hän raivaili heittopaikalta pitkiä kaisloja pois.

Pelisuunnitelma oli selvä. Ajaisimme perheen kanssa Hyvinkäälle, josta he jatkaisivat viikonlopun viettoa kirppiskierroksella ja minä ja Timi matkaa kohti rannikkoa. Perjantai-illalle oli laskettu myös muutaman tunnin kalastussessio.

Pikataival kohti pelipaikkoja – siirtymäpäivän ilta

Timi raapusti Markun mökin vieraskirjaan

Tapasimme Markun S-marketin parkkipaikalla ja saunaoluiden oston jälkeen ajoimme lähemmäksi säynelahtea. Kilometrin kävely oli edessä kalakamojen kanssa. Matkalla pelipaikoille vaihdoimme onkijan kanssa kuulumiset ja hänenkin sanomisensa valoi uskoa tavoitteemme toteutumisesta.

Vastarannan kaislikon yläpuolella lenteli ruskosuohaukka ja hieman kauempana metsän reunassa näkyi merikotka. Edessämme ja ympärillämme tyynen vedenpinnan rikkoi haukien ja säyneiden mulahdukset.

Timi sai ensimmäisen yrityksen parhaalla paikalla, ja me siirryimme Markun kanssa heittämään perhoa hieman sivummalle. Hetken päästä Timin kelaonkea vietiin. Juoksin ikuistamaan saaliin. Upea 2,10 kg painava säyne oli Timin 13 laji ja nousi sen myötä Vapaa-ajankalastajien suurkalastajien Hall Off Fame-listan sijalle 3.

2,2 kg säyne pääsemässä takaisin kutupuuhiin.

Timi siirtyi Markun kanssa perhostamaan ja minä jäin kelaonkimaan. Sain vain yhden tärpin ja seuraavaa odotellessa Timi ja Markku oli onnistunut nostamaan perholla 42 ja 52 cm säyneet. Näistä jälkimmäinen oli myös suurkala.

”Tuu Juha tänne, täältä sä sen saat!”

Siirryin Markun huudon jälkeen spotille ja vaihdoin pyyntivälineet perhosettiin. Raskaalla setillä ja uppoavalla heittosiimalla kalastaminen vaati kunnon kästyttämistä ja lopulta sain perhon lentämään haluttuun kohtaan. Pari pitkää vetoa ja vavan kärki taipui. Kala!

Timi tuli puntarin kanssa paikalle, 1,88 kg digitaalit piirsi Rapalan puntariin, suurkala oli saatu!

On ne komeita.

Tavoite täynnä, voimme lähteä Markun mökille saunomaan ja nauttimaan hyvin ansaitut oluet. Matkalla soittelin Teemulle, Jeren isälle. Tavoite oli tavata heidät, nyt kun tulimme kerrankin tämän huikean parivaljakon kotivesille.

Saavuimme Markun mökille hieman ennen yhtätoista, Markku tarjosi lämmikkeeksi lasilliset ”itse tehtyä” viskiä. Sauna lämpeni kuten tuvan kamina. Timi katsoi itselleen nukkumapaikaksi tuvan puolen kerrossängyn ja minä sain majoittua yksin ”sviittiin”.

Saunassa juteltiin niitä näitä ja pesuvaiheessa onnistuin polttamaan itseni kiukaaseen. Vasemmassa kyynärpäässä palohaava kiukaasta muistona tästä ikimuistoisesta saunahetkestä Markun mökillä.

Aamulla aukaisin silmäni hieman kuuden jälkeen, sviitin ikkunasta avautui hitaasti sulava merenlahti ja hivenen pilvinen horisontti.

Lauantai – Timin uskomaton suurkalasuora

Lauantai valkeni kirkkaana, söimme aamupalan, jonka kruunasi Markun paistama kananmuna sekä liha. Lähdimme Timin kanssa etukäteen kohti kalapaikkaa, kun Markku jäi laittamaan mökin lähtökuntoon.

Kävellessämme kohti määränpäätä lähti edellisiltana nähty vanha merikotka rantapuusta ylväästi lentoon toivottaen meidät tervetulleiksi kalalle.

Timi veti nopeaan tahtiin kuusi säynettä ylös, jonka jälkeen hiljeni, minulla säyneet loistivat poissaolollaan ja sain vain haukia.

Markku saapui myös paikalle. Kello läheni kuitenkin yhtä ja meidän oli aika mennä moikkaamaan Jereä ja Teemua.

Ystävät ja kalakaverit

Kävellessämme autolle Markku soitti:

”Oisittepa lähteneet 10 minuuttia myöhemmin. Mulla oli niin iso hauki kiinni, ettei se tullut pintaan näytille. Kun yritin hidastaa kalan menohaluja jarrua kiristämällä KATKESI perhovapa ja kala meni menojaan.”

Kello läheni yhtä ja oli aika käydä ostamassa grillattavaa. Jere ja Teemu oli tulossa moikkaamaan ja ongelle kanssamme. Parivaljakko saapuikin satamaan, jonka tulipaikalle siirryimme grillailemaan.

Parivaljakon keskusteluaiheet ohjautuivat säyneiden lisäksi myös heidän ensimmäiseen Helsingin Kalamaratoniin osallistumisessa. Heidän osallistumisensa on pitkäaikainen toive, joka nyt vihdoin näyttää toteutuvat.

Ystävien kanssa ongella.

Päätimme ruokatauon jälkeen käydä kanavalla ongella, hetken kun olimme pyytäneet tyhjää, jätimme parivaljakon ongelle ja siirryimme takaisin säynejahtiin.

Hieman ennen neljää olimme jälleen kalapaikalla. Aurinko oli lämmittänyt vettä koko päivän ja ilta vaikutti lupaavalta. Sovimme, että kahden kilon kalojen kanssa otetaan pönökuvat, pienemmät lasketaan takaisin.

Kaukana metsän yllä liiteli merikotka, lampareen päästä kuului kurjen huuto ja ympäri pohjukkaa hauet jatkoivat sukuaan. Kun pysyin liikkumatta paikalla, ui hauet ihan jalkoihini.

Ilta tarjosi huikeaa ongintaa. Kelaongen kun sai heitettyä oikeaan kohtaan, sukelsi kohon keltainen tikku välittömästi vedenalle.

Harmittavasti kohta, jossa kalastin, antoi vain ”standardikoon” kalaa, eli reilut +-45 cm ja noin 1–1,68 kg painoisia.

Timin saama laihin kala oli 49 cm ja 1,3 kg. Näillä standardikoon kaloilla oli punertavat evät ja suurimmilla tumman ruskeaharmaat.

Timin ennätys: 2,2 kg ja 55 cm.

Kelaonki oli tehokkain. Noin 30–40 cm syvyydessä lilluva iso mato oli kaloille vastustamaton makupala. Syötin houkuttelevuutta sai lisättyä pienellä liikkeellä vavan kärkeä nykimällä tai kelaten.
Timi nakutti huikean säynesuoran: 2,2 kg (pisin 55 cm) x 3 ja yksi 2,1 kg ja 1,7 kg. Itse jäin yhteen 1,8 kg suurkalaan.

Markku lähetti illalla kuvia ja oman saalislistansa: Suurin 52 cm, toinen 50,5 cm

Kotimatkalla ensimmäinen kahvitauko pidettiin joenrannalla Jimin luona. Jimin kanssa lyötiin ensi vuodelle taimenreissu ja saimme niin suuren infopaketin joen ottivieheistä ja tekniikoista, että usko +75 cm taimenen saamiseen nousi silmissä.

Kiitos Markku retkioppaana toimimisesta sekä majoituksen tarjoamisesta mökillesi. Kiitos Jere ja Teemu sekä Jimi jutteluhetkistä.

Nyt suurkaloja on listallani yhdeksän, seuraavalla pääsen himoittuun kymppikerhoon

Kalakaverit ympäri Suomen ovat kalastuksessa suola, joka tarjoaa huikeita elämyksiä.

Katkeamiskohta ympyröity

Ollessamme Forssan ABC:lla laittoi Markku viestiä.

"Mielenkiintoinen kuva tuo missä Timi on kumartuneena  perhovapa (Sama joka katkesi tyviosan keskeltä lauantaina) kädessä. Zoomaappa hieman sitä vapaa siinä kuvassa."

Vapa oli kuvan tärähtämisen takia katki kahdesta kohtaa. Sama vapa joka, suuren hauen taistelun tiimellyksessä katkesi. Ennustiko tärähtäminen tulevan? Tätä voimme vain spekuloida.

Suomen kovin Kalamies saaliinsa kanssa!

Illalla sain videopuhelun lammelta. Jere piti käsissään 55 cm säynettä joka painoi 2,217 kg.  Parivaljakko teki sen mitä lupasi, eli yritti ja pääsi lammelle kalalle. Komeaa JERE!

Suurkalani

7. Seipi 0,135 kg
  8. Kuore 0,105 kg
  9. Säyne 1,880 kg

Säyneen suurkalaraja 1700 gkatso tästä ilmoitetut suurkalasäyneet.