Onki 24 - Suurkalojen vuorokausi

Haasta itsesi ja osallistu Onki 24 kisaan, et tule pettymään.

Edellinen Onki 24 -kilpailu päättyi osaltamme pro-sarjassa sijalle 4, pistemäärällä 159,20. Pääosin saderintaman alla käyty kilpailu tarjosi ikimuistoisia hetkiä, joista kärkeen nousee upea ruutanaralli, josta saimme 41, 41, 40, 40, 40, 39, 38 ja 36 cm kalat. Punnittiin yksi 41 cm ruutana, kalalla painoa oli  1,660 kg, eli reippaasti uusi ennätyskalani. Tarinan vuoden 2023 Onki 24 -kilpailusta voit lukea tästä.

Ruutana pääsemässä takaisin

Treenireissu vieraille vesille tehtiin sunnuntaina 16.6. Timin kanssa. Tavoitteena oli etsiä särkikalapaikkoja jokialueelta. Ennakkotietona oli, että alueelta voisi nousta särkien lisäksi säyneitä sekä sorvia.

Ongimme molemmat pohjaongilla käyttäen feederkoreja painoina, joilla syötimme mäskiä onkialueelle. Aloitin kalastamisen kasvuston reunasta, josta toivoin löytäväni sorvia, lahnoja ja mahdollisia säyneitä.

Reilun tunnin kalastamisen jälkeen siirryin Timin viereen ja sain seurata kuinka hän nosti tasaisesti jokaisella heitolla särjen ylös. Heitin itsekin alavirran suuntaan ja sain heti ensimmäisen särjen ylös. Muutama tunti tuli kalastettua särkiä, kun tärähti. Selvästi voimakkaampi kala oli siiman päässä ja feedervapani oli mutkalla.

Kala pyörähti vajaan viidenmetrin päässä pinnassa ja näimme, että kyseessä oli todella suuri säyne. Upea punaeväinen, paksuselkäinen ja voimakas potkuinen kala jaksoi hetken taistella, kunnes Timi haavitsi kalan.

Haavi pikaklipsillä irti varresta, nopea punnitus, mittaus, kuvaus ja vapautus. Kalan mitat 1,850 kg ja 51 cm. Upea kala tuntemattomilta vesiltä, kannatti lähteä tutustumaan uusiin kalavesiin avoin mielin.

Kaunis treenionnistuminen pääsemässä takaisin

Säyneitä nousi lopulta kaksi, toinen ylitti painossa myös kilon ollen vajaat 1,5 kg painoinen. Säyneiden saannin jälkeen grillattiin ja vaihdettiin paikkaa tavoitteena löytää suuria särkiä.

Särjen pituus nousi hiljalleen kohti 30 cm, joka oli minimitavoite, valitettavasti 29 cm oli kuitenkin tämän kohdan suurin ja oli aika lähteä kotiin ajelemaan. Kaksijakoisen treenireissun kokemukset kertoivat alueen potentiaalista jotain, mutta pikapisto jätti paikkojen potentiaalista olennaisen kertomatta.

Suutaria uudelta lammelta

Suutarit väisti syötit, ruutanoita kyllä nousi.

Hyttyset, nuo yhden ekologisen lokeron täyttävät inisijät siivittivät retkeämme suutarilammelle. Suutarit ovat huomattavasti vaikeampia ongittavia, joten päätimme treenata tätä eri kohdista lampea.

Jos onnistuisimme oppimaan suutareiden pyynnin salat tässä paikassa, jäisi meiltä yksi pitkä siirtymä pois kilpailusta, joka mahdollistaisi pidemmän kalastusajan. Helppoa tämä ei tulisi olemaan, mutta tieto yli kolmekiloa painavista suutareista sai antamaan aikaa paikalle.

Timi aloitti ennalta tutun kohdan mäskäämisellä ja itse menin sivummalle kelaongella kalastamaan. Timin ja minun mäskikohdalle saapui nopeasti kalat. Molemmat onnistuimme menettämään suuren kalan näkemättä siitä vilahdustakaan, vain voimakkaat potkut kertoivat omaa karua tarinaa pakoon päässeistä kaloista.

Lopulta Timi onnistui. Komea 36 cm (57,6 pistettä) ruutana oli haavissa ja mittalaudalla. Hieman myöhemmin mitta nousi sentillä. Lopulta ilta tarjosi vain suutareiden pulinaa lumpeikossa niiden karttaessa meidän syöttimme.

Toinen reissu meni jo paremmin ja onnistuimme näkemään muutaman suutarin ja kolmannella reissulla Timi karkuutti ison möllin. Samaisella reissulla treenireissujen ruutanaennätys treeneissä nousi 41 cm (65,6 pistettä).

Timi teki vielä omatoimi testireissun suutarijahtiin ja vastaus, jonka sain aamuiseen tiedusteluuni, antoi toivoa, että jalka voisi kisassa osua lankulle.

”Tyyliin ei mahtunut kunnolla haaviin. 3 kg kala. Jäätävä.”

Punaeväisten kaunokaisten jahti

Mihin riittäisi reilu 30 cm sorva kisassa?

Koitti heinäkuun 23. päivä ja lähdimme aamu-usvan aikaan ajamaan kohti potentiaalista sorvaspottia. Tieto lähes 40 cm sorvista, tuollaisesta fisusta saisi kilpailussa 67,2 pistettä. Kellon siirtyessä kahdeksaan olimme rannalla. Timi heitti mäskiä veteen ja alkoi pitkä odotus, mäskin vaikutusaika riippuu monesta asiasta.

Virtaako vesi, joka kuljettaa hajua alavirtaan, onko alueella kaloja valmiiksi vai uivatko ne pidemmältä ihmettelemään pohjaan laskeutuvaa herkkupöytää. Hiljaisuutta jatkui tunnin verran, kunnes ensimmäinen särki nousi saaliiksi.

Timi lähti autolta hakemaan lisää tavaraa, kun hetki tämän jälkeen kohoni sukelsi. Vastarista tunsin, että nyt on suurempi kala siiman päässä. Hetken taistelun jälkeen sain kalan pintaan, punaisten evien välkähdys ilmaisi, että nyt on tavoite laji nousemassa.

Haavi oli pohjaonkivavan oikealla puolella, joten en päässyt sitä hakemaan ja päätin uittaa kalan rantaan vasemmalle rannalle. Kala ruovikossa olevasta aukosta rantaan, koukku irti ja kala nopeasti kantaen haaviin, jonka laskin rantaveteen. Timi saapuikin samalla ja pääsimme mittaamaan kalan. Hivenen vajaa 30 cm, eli 29 cm, josta tulisi pisteitä vain 48,72.

Muutama tunti meni, että mäski alkoi vaikuttamaan, joten ongintaa jatkettiin. Särkiä nousi, mutta sorvat loistivat poissaololla.

"Suomen oma kultakala"

Timi vaihtoi kelaonkeen ja kalasti hetken kauempaa, kunnes siirtyi takaisin viereeni. Lähempänä rantaa Timin koho sukelsi ja lumpeikon keskellä taistelu hetken komea sorva, kunnes sujahti haaviin. Kala märän haavin kanssa mittalaudalle, 31 cm kohdalle pyrstön kärki laskeutui ja nopean laskutoimituksen myötä pisteitä tulisi 52,08.

Loppureissun Timi yritti feederillä kaloja pidemmältä löytäen pasuriparven. Lopulta parvesta nousi yksi suurkalakin listalle. Olisipa pasuri yksi Onki 24 lajeista ja syrjäyttäisi vaikka älyttömästi listalle päässeen salakan.

Toinen treenireissu päättyi iltapäivällä yhdeltä. Reilu viisi tuntia kalastusta ja jälleen paikan todellinen potentiaali jäi todistamatta.

Treenireissujen yhteistulos pisteissä kolmella lajilla olisi seuraava:

- Säyne, särki, ruutana: 58,65 + 52,2 + 65,6 = 176,45
- Säyne, ruutana, sorva = 58,65 + 65,6 + 52,08 = 176,33

Treenireissujen tuloksilla olisimme olleet viime vuoden kilpailussa Fiilis-sarjassa sijalla kolme ja edellisessä sijalla 2. Tavoitteeksi olemme asettaneet kilpailussa 180 pistettä. Tuo vaatisi vajaat 9 pistettä lisää esimerkiksi reilut 6 cm ruutanaan mikä vanhojen kokemuksien perusteella ei ole mahdoton tavoite.

Nyt toivotaan, että tikat osuvat härkään kuten nämä heittämäni kaksi tikkaa pihallamme olevaan tikkatauluun juhannuksena.

Onki 24 kilpailu - tuurilla vai taidolla?

Kaksi härkää, ei riitä kisassa kun kolme lajia pitää saada

Perjantai-ilta, hiljalleen tyyntyvä järvenpinta ja pinnan rikkovat vain hyönteisiä napsivat särjet. Taustalla käki kukkuu ja harmaahaikara rääkyy rikkoen käen sulosoinnut. Hyttyset loistavat poissaolollaan, mutta paarmoja riittää. Timi tuijottaa tututtuun tapaan rannan läheistä lumpeikkoa.

”Tuo reuna, tuohon laitetaan mäski. Minä ongin tuosta oikealta, sinä tästä vasemmalta.”

Koska paikka on minulle uusi, luotan tiimin kipparin sanoihin ja aloitamme mäskäämisen. Loiskin, sinne lensi mäskipallo näin Vintiöiden Tervis sketsiä lainaten.
Timi katsoo rantaa ja huomaa pusikossa jotain punaista.

”Täällä on mäskiämpäri?”

Kuuluu rannalta, nopeasti pähkäilemme kenen tämä voisi olla ja ratkaisuksi Timi tuuppaa ämpärin kuvan Instagramiin.

”Se on mun.”

Vastaus kilahtaa WhatsAppiin. Hivenen hilpeyttä herättää tämä, kun keskustelu viriää ja tajuamme mäskäävämme täsmälleen, siis metrilleen, siis sentilleen samaa kohtaa, jota kyseinen joukkueen jäsen on edellisenä päivänä neljä tuntia pohjustanut ragettamalla (putsaamalla) ja tietysti mäskäämällä.

Sovimme puhelimen välityksellä, että meidän mäskipetimme tulee noin 3-5 m vasemmalle heidän kohdasta ja näin pystymme kaikki neljä onkimaan samassa kohdassa.

Pinta rikkoutuu kerran, jos toisenkin kun pelleteistä, maissista ja mäskistä koostuvat pallot sen rikkoivat. Mäskipeti alkoi muodostumaan pohjaan. Tämä tuoksujen sinfonia herättää uneliaimmankin suutarin etsimään ravintoa juuri Timin kattamasta seisovasta pöydästä.

Kipparikokous alkoi sovitusti klo 20:45 ja tägikirjaimen O saimme tietoon vasta 21:00. Välineet, joilla aloitimme, olivat kelaonget. Noin 21:25 saapui punaisen ämpärin omistava jengi rantaan.

48 cm täyttä poweria!

Urpoerämies jengistä tutut Jani ja Pauli kömpivät rinkka selässä pusikosta rannalle. Koska esiinnymme oletetusti heidän tulevalla kisavideolla, jätän tämän osion kirjoittamisen tähän ja kerron vain sen, että saimme 48 cm ja siitä pienemmän suutarin, jonka jälkeen lähdimme kohti seuraavia kalapaikkoja. Kun video on julkaistu, upotan sen tähän, jolloin näette mitä meille ja heille tapahtui.

Autoon päästyämme alkoi armoton spekulointi mitä seuraavaksi. Ennakkoon mäskätty lahnaspotti olisi yksi vaihtoehto, mutta mahdollisuus saada jo yön aikana ruutana ja parannus suutariin houkutti.

VIRHE!

Kävimme kääntymässä rannassa, parhaat paikat varattu jälleen kerran Urpojen toimesta, joten takaisin kävellen autolle ja yhteistuumin koteihin nukkumaan.

Onko tuuri ansaittua vai ei?

Exeliin merkitty tilanne lauantaina klo 9:32.

Kotona hyvin nukutun yön jälkeen vedin kisatilanteen exeliin ja pähkäilin mielessäni eri vaihtoehtoja kolmannelle lajille. Toisena lajina olisi ruutana suutarin seurana, mutta kolmas laji on meillä edelleen hakusessa. Riskillä säätiedotusten tarkastamisen jälkeen lähetin Timille useamman viestin.

• Vaihtoehdot ja säätilanne huomioiden paikassa X on mahdollisuus sorvaan, jonka pituus voi olla +-30 cm, 30 cm voi riittää podiumille, mutta suurempiin on mahdollisuus.
  • Paikassa Y lupaa myös hyvää keliä, mahdollisuus +-30 cm särkeen sekä suureen säyneeseen tarjoaa vaihtoehtoja lajiston osalta ja myös tuurilla voi nousta suuri sorva.

Timi kuittasi klo 11 tienoilla tilanteen lähdetään vaihtoehtoon 1, saisitko kyydin tänne?

Naapurimme on aivan huikeita tyyppejä, joten viestit seinän toiselle puolelle, josta tuli tieto, ettei hän ole kotona. Pihan toiselta puolelta tuli kysymys vastauksesta, koska? Nyt, oli vastaukseni. Mennään.

Lyhyesti ja ytimekkäästi olin 12 Timin luona ja pääsimme lähtemään matkaan.

Timi muisteli, että tuuri on kiertänyt meitä lähes poikkeuksetta Suomen Vapaa-ajankalastajien järjestämissä kalastuskilpailuissa. Ensimmäisessä Pilkki 12 kämmäsin mateen, edellisvuoden Onki 24 viisi minuuttia ennen kilpailun päättymistä Timillä irtosi suutari.

Tänä vuonna tuuri kääntyi. Olimme onkimassa tutulla kalapaikalla sorvaa, mutta siiman päähän tarttuikin minun suurkalani numero 16

Kohon sukeltaessa ja vastaiskun tehdessäni tiesin, että nyt on suuri kala joka voisi olla sorva. Aikaisemmin lumpeikon reunasta oli noussut vain pasureita sekä särkiä. Kala painoi syvälle ja onkivapani oli mutkalla.

Ihan rauhassa nyt, totesi Timi. Kala kävi ensimmäisen kerran pinnalla ja totesimme lajiksi säyneen. Noin +-30 cm kala tuli pinnassa lähemmäksi.

"Jumalaton SÄRKI!!!"

Huusi Timi. Nyt rauhassa kuului huudon jälkeen ja tein kuten kippari käski. Pakitin hiljalleen ja kala läheni sekunti kerralla kohti haavin kehää. JESH, JESH! Timin silmistä näki ja äänestä kuuli, että nyt on tuuri ansaittu ja tämä kala mahdollistaisi voitosta taistelun.

Yhdessä koettu onnistuminen oli täysin tuuria, mutta ansaittua sellaista.

Kala mittalaudalle, punnituspussiin ja ikuistukseen, jonka jälkeen kala takaisin elementtiinsä. Suurkala oli tosiasia, toinen tälle vuodelle. Strategiset mitat 34 cm ja 610 g, reilusti yli suurkalarajan joka särjellä on 500 g.

Ruutana listalle ja voitto on mahdollinen

Muistoja vuosien takaa

Seilasimme halki järvenselän, nähden kuinka tutulla paikalla oli tutut kalastajat. Lähestyimme heitä hiljalleen ja kysyimme, voisimmeko tulla heidän viereensä kalastamaan. Saimme vastaukseksi kyllä ja rantauduimme heistä vasemmalle puolelle. Fiilis-sarjan voittoratkaistaisiin seuraavan kahdentunnin aikana meidän kahden joukkueemme välillä. Meille 40 cm ruutana ei riittäisi ja ykkösenä olevalle suuri suutari varmistaisi voiton.

Mäskiä veteen, onget perään ja kylmä olut auki. Perinteet kunniaan, kun kalastus on alkanut, korkataan yksi bisse. Vieno kesätuuli puhalsi postille samalla kun aurinko lämmitti niitä. Koho sukelteli tasaisesti särkien napatessa maissinä olleeseen syöttiin.

Timin koho sukelsi 19:35, vastaiskusta kelaonkivapa niiasi. NYT JYSÄHTI!

Kala taisteli komeasti ja nappasin, takaa karppihaavin valmiiksi. Kalan väsyttäminen kesti hetken, mutta lopulta sujahti vaivattomasti suuren haavin pussiin ja löimme Timin kanssa kivet nyrkeillä. Riittäisikö tämän kalan pituus kärkipaikan saamiseen. Kala kostutetun haavin kanssa mittalaudalle, haavi pois ja kala mitalle. Yli 40 cm, 41 ja 42 viivalle yltää pyrstön reuna.

Timi osaa pönökuvissa pönöttämisen. Voiton varmistanut ruutana.

Reilu tunti jännitettiin, että onnistuuko viereinen parivaljakko saamaan parannusta omaan tulokseensa. Hetken sydämen sykettä nosti, kun Jeren onkea vietiin oikein urakalla, mutta väsytyksen päätteeksi rannalle nousi ruutana tavoitteena olleen suutarin sijaan.

Kello pärähti soimaan tasan klo 21:00. Kilpailu oli päättynyt, nopea tarkistus tulosseurantaan ja edelleen meidän nimi komeili ykkösenä fiilis-sarjan kärjessä. Oliko se siinä? Tätä jännittäisimme seuraavat puolitoistatuntia. Virallinen tuloslive tulisi klo 22:30.

Kättelimme todennäköisesti kakkoseksi tulleet Ollin ja Jeren, pakkasimme venhomme ja lähdimme soutamaan järveä ympäri katsoen samalla tuleville vuosille uusia onkikohtia.

Stemppasimme toisiamme loppuun asti voittotaistelussa

Rannassa kokosimme molemmat omat romumme nippuun. Kotimatkalla kuuntelimme tulosliven ja kyllä se voitto tuli lopulta meille fiilissarjassa pisteillä 186

Tuolla pistemäärällä olisimme olleet pro-sarjassa komeasti toisena. Moni laittoi kommenttina, että kisasimme väärässä sarjassa, mutta perusteluna fiilissarjaan olemiselle on lyhyesti ja ytimekkäästi se, että meidän kalapaikoillamme ei vielä kisata pro-sarjan voitosta. Kun löydämme kolmannelle lajille pelipaikan, olemme jälleen pro-sarjassa mukana.

Kilpailukorttimme lopulta muodostui näin:
  • Ruutana (67.20 - 42cm)
  • Suutari (57.60 - 48cm )
  • Särki ( 61.20 - 34cm )
Timi laski myös mitä meidän molempien viime kesien ennätyskalat antaisivat pisteitä ja jäisimme reilusti alle voittoon riittävän määrän.

Laskeskelin meidän ennätyskesäonkikalojen top kolmosta mikä se olisi.

• Suutari 51cm
  • Ruutana 43cm
  • Särki 34cm

Näillä tulisi tulokseksi 191,2.

Onnea Juuso ja Jali kisaennätyksen teosta pro-sarjassa. Tuloksenne saa muut pro-sarjalaiset pyörittämään silmiään ja miettimään miten teidän ylivoimanne pystyy kaventamaan.

Järjestäjille sääntömuutoksia tuleviin kisoihin. Joukkueiden kahdessa eri paikassa kalastaminen pois sekä lajilistalta salakka pois. En voisi kuvitella kisaavani jossain yksin kalastaen ilman Timin tarjoamaan tukea ja turvaa säätämiseni vähentämiseksi.

Suomessa on edelleen 57 000 yli hehtaarin kokoista järveä, mutta nyt meillä on lisäksi yksi Onki 24 kalastuskilpailun voitto.

Sopu sijaa antaa, näin me olemme kisassa edenneet ja väistäneet toisia kunnioittaen. Tässä hieman kisahistoriamme kohtaamisia.

2023: Onkirannassa toinen joukkue. Me saimme 9 ruutanaa yön aikana, he ensimmäisen vasta aamu kahdeksalta. Hyvin mahduimme samalle rannalle.

2022: Meidän ennalta suunniteltuun kohtaamme oli ilmestynyt lappu, jossa selkeästi ilmoitettiin, että paikka on varattu. Lopputuloksena kysyin Messengerin välityksellä, onko paikan varannut oluen, lonkeron vai siiderin ystävä ja kerroin, että grillaisimme ennen kilpailun alkua ja hän olisi tervetullut liittymään joukkoon, me tarjoisimme ruoat ja juomat sekä siirtyisimme etäämmälle heidän kohdastansa.

Tiettyyn pisteeseen asti olemme valmiit väistämään, mutta jossain vaiheessa meillekin tulee raja vastaan.

Suurkala nro, 16 särki 610 g / 34 cm

Koska en erillisellä särjen kalastusreissulla suurkalaa saanut vedän yhteenvedon tämän postauksen loppuun. Särkijahti vaati:

• +-350 pyydettyä särkeä, punnittujen keskiarvo 310 g
  • kymmenen varsinaista suurkalareissua särjen perässä, tehokkuus 10 %

Suurkalani

1. Ruutana 1,380 kg
2. Pasuri 0,713 kg
3. Vimpa 0,4194 kg
4. Sorva 0,614 kg
5. Kuha 6,680 kg
6. Piikkimonni 0,335 kg (2000-luvun toiseksi suurin aktiivivälinein pyydetty)