Hauenkalastus: Kalojen käsittely ja vapautus

Oppitunti 1 - Hauen käsittely

Heräsin keskiviikkoaamuna aikaisin ja lähdin kävelemään Sokos Hotelsiin aamupalalle. Vinkkinä, että aamupala hotellissa S-etukortilla maksaa vain 12 € ja saat syödä niin paljon kuin jaksat. Vastaanottotiskillä vanhempi nainen kertoi, että aamupala alkaa kesäaikaan vasta seitsemältä, eikä kuudelta kuten olin itse katsonut.

Lähden aamulenkille ja palaan tunnin kuluttua, totesin virkailijalle.

Kävelin Vaasan keskustan läpi ja saavuin edellisillan kalapaikalle. Kuvasin pari videota ja jatkoin lenkkiäni rannan suuntaisesti.

Vaasassa keskustan alueen rakennuksissa huokuu historia. Suomen sota oli Venäjän ja Ruotsin välinen sota, joka käytiin vuosina 1808–1809, Venäläistä rakennuskantaa löytyy mm. Kasarmin ja vankilan alueelta. Alueelta löytyy myös monta upeaa patsasta ja veistosta mm. Suomen vapauden patsas torin laidalta.

” Sodan syynä oli Venäjän ja Ranskan 7. heinäkuuta 1807 Tilsitissä solmima rauha. Ranska antoi Venäjälle suostumuksensa Suomen valtaukseen, mikä teki Venäjästä Ranskan liittolaisen. Venäjän tehtävänä oli Suomeen hyökkäämällä pakottaa Ruotsi liittymään mannermaasulkemukseen, kauppasaartoon, jolla Ranska olisi voinut vahvistaa asemaansa merivalta Britanniaa vastaan.” (Lähde Wikipedia

Aamulenkillä Vaasan historiaan tutustumassa

Historia on Vaasan keskustassa ja sen ympäristössä läsnä

Carl Axel Setterbergin patsas tuli vastaan Kasarminkadulla, jota pitkin olin kävelemässä rantaan. Mietin patsasta katsellessa, että tämän on pakko liittyä Vaasan historiaan ja oikeassa olin.

Kyseinen herra oli arkkitehti, joka on suunnitellut mm. uuden hovioikeudentalon ja Vaasan kirkon (Pyhän kolminaisuuden kirkko) vuonna 1862 ja monia muita historiallisesti merkittäviä rakennuksia kaupungin historiassa.

Kaupunginarkkitehtina hän suunnitteli myös kaupunkikaavan, joka jakoi kaupungin osiin leveitä puistokatuja hyödyntäen. Leveät kadut toimivat palosulkuina ja näin estäisivät uuden mahdollisen  suurpalon. Vaasan suurpalo tuhosi lähes koko puurakenteisen kaupungin 3.8.1852 ja tämän toistuminen haluttiin estää palosulkuja rakentamalla.

Arkkitehtinä toiminut Setterberg äänestettiin vuonna 2006 merkittävimmäksi vaasalaiseksi kautta aikojen.

Minua kiinnostaa Suomen historia ja tutustumalla kaupunkeihin kävellen voi löytää tiedonjyväsiä, joita tutkimalla saa asioita selville. Vaasassa oli lisäksi infokylttejä kertomassa kohteiden historiasta.

Unescon maailmaperintökohteessa kalalla

LiveScope perspective mode oli käytössä pohjan tarkkailussa

Jani Haavisto on tullut monelle tutuksi YouTubesta löytyvistä kalastuskisoista mm. Urpoerämies Producrionin Every Pike Countsista. Jani toimii nykyään Mikado kalastusvälineiden Suomen maaedustajana ja tänään isäntänä sekä opettajana kalareissullani.

Olin tavannut Janin muistaakseni aikaisemmin venemessuilla ja paremmin tutustuimme, kun kuvasimme Mikadon -tuotevideoita verkkokauppaamme studiolla. Tuolloin sovimme kalareissun jonkun lajin perään ja kun Suomen surkein hauenkalastaja projektin keksin päätettiin lajiksi hauki.

Tuo kalapäivä on nyt takana ja voin sanoa, että jos pienet asiat edesauttaa paljon, niin tämä päivä opetti sen upeasti.

Maltti, kunnon välineet ja kalaa kunnioittava toiminta

Käsittelyn osalta Happyangler.fi verkkokaupan kalastusvinkeistä löytyy Janin vinkit tiivistettynä teksti muodossa ja video huikean kalan saamisesta, käsittelystä sekä vapauttamisesta. Lue vinkit tästä.

Palataan kuitenkin päivän alkuun.

@taimenmies Vaasan vankilasta avautuu varmasti aika huikeat maisemat merelle. Vaasa on muutenkin kivasti täynä kerrostunutta historiaa joka tulee rakennuksien kautta esille. #Vaasa #vankila #kotimaanmatkailu ♬ alkuperäinen ääni - Taimenmies

Jani nappasi minut kyytiin Vaasan vankilan vierestä, jonne olin kävellyt aamulenkille kamojeni kanssa. Matkalla hän kertoi minulle, miten ainutlaatuiseen paikkaan olemme menossa kalalle. Raippaluoto ja merenkurkun saaristo on yksi Unescon maailmanperintökohteista. Jääkausi on aikoinaan muokannut saaristosta ainutlaatuisen. Katso muut Suomen maailmanperintökohteet tästä.

”Paljon on pitkittäisiä kivikkoisia saaria ja kiviä on aivan älyttömästi ja lahden toisella puolella on Ruotsin korkearannikko joka on kuin veitsellä leikattu irti merestä ja mantereesta.”

Suomen ja Ruotsin merenkurkunsaaristo on liitetty maailmanperintöluettekoon vuonna 2000. Alueella on geologista arvoa, nimittäin maankohoamisilmiö parhaiten esille koko maailmassa.

Kun katsoo Google mapsin ilmakuvaa ymmärtää tämän ainutlaatuisuuden. Pitkittäisiä juovia koillinen-lounas suunnassa ja meren pintaa rikkoo kymmenet pienet ja isommat metsittyneet saaret.

@taimenmies Jani Haaviston vinkit kalaystävällisen haukirigin tekoon. #hauenkalastus #haukishadi #kalastus #mikado ♬ original sound - Taimenmies

Kalastimme pääosin kivikkoja ja pohjia, joille kasvusto loi suojapaikkoja hauille. Yhden pienen kivirykelmän edestä löytyi spotti, josta ensiksi Jani karkuutti selvästi paremman kalan, itse sain pari pienempää ja lopulta Janilla tärppäsi.

Avokelasetti huusi hoosiannaan kun jarru hidasti siiman ulospurkausta ison kalan taistellessa siiman päässä. Vieheiden downsidaus eli pienentäminen oli se juttu ja nyt 12 cm Mikado MFT Roachia tukistettiin parhaillaan urakalla.

Lopulta kala sujahti haaviin ja oli "kivien" vaihtamisen aika. Onnittelin upea kalastaja ja rauhoitimme tilanteen.

Ison kalan ollessa haavissa on maltti valttia.

1. Laita suojakäsine käteen jolla olet ottamassa kalasta kiinni
  2. Ota kalaa lip lock -otteella kiinni liuttamalla sormet kiduskannen takareunaa pitkin kohti kalan nokkaa
  3. Nosta kalaa sen verran haavinpohjalta, että kala avaa suunsa
  4. Irrota tai katkaise koukut
  5. Laske kala hetkeksi lepäämään ja valmistele mittaus sekä punnitusvälineet
  6. Mittaa, punnitse ja dokumentoi kala
  7. Laske kala veteen ja pidä vedessä, kunnes kala selvästi virkoaa

Evästauko ja upea kohtaaminen

Toistojen kautta lip lock -ote alkaa sujumaan

Suunnittelimme pitävämme evästauon Metsähallituksen vuokramökillä Björkörenin tulipaikalla, mutta laiturilla oli väkeä. Lähestyimme kuitenkin rantaa ja mies laiturilta saapui meitä vastaan.

Kerroimme, että olisimme tulossa grillaamaan eväsmakkarat ja ystävällinen mies vastasi.

”Tein juuri tulet, tulkaa vaan.”

Jani ohjasi veneen rannalle ja siirryimme grillaamaan. Rupatellessa mukavia miehen rouva saapui heidän lounaansa kanssa ja tarjosi samalla meille tuoretta leipää. Jutellessa selvisi, että he ovat kotoisin Pohjois-Karjalasta Tohmajärveltä ja viettämässä kahdenkeskistä Suomi roadtrippiä.

Syödessämme makkaroita ilmoitti lokki rääkäisyllään merikotkan ilmestymisestä pihapiirin yläpuolelle ja saimme hetken seurata Raippaluodon lintujen ilmataistelua.

Pieni ja piskuinen lokki ajoi suuremman kotkan pois ja me lähdimme samoilla siiveniskuilla. Kiitimme ystävällistä pariskuntaa ja toivotimme upeaa loppukesää sekä reissua monien mutkien kautta kohti kotia.

Happy Angler -livelähetyksessä tyhjänpyyntiä ja onnistumisia

Toistoja vaativaa hommaa haukien vapauttaminen

Iltapuolelle siirryttäessä löysimme itsemme legendaariselta lahdelta, jonka bermuudan kolmio pitäisi pitää sisällään. Livuimme kivipellon keskelle ja aloitimme heittelyn, laitoimme samalla livelähetyksen pyörimään Happy Anglerin Facebook-sivuille. Yritimme kaikkemme kalojen löytymiseksi ja niiden saamiseksi lähetykseen, mutta emme tässä onnistuneet muutamaa seuriota poislukien.

Päätimme lopettaa lähetyksen ja siirtyä 10 minuutin päähän lahdelle, jossa päivän aikana oli eniten tapahtumia ja kalakontakteja. Lähetys uudestaan päälle ja nyt alkoi tapahtua. Muutama heitto aloittamisen jälkeen Jani koukutti ensimmäisen, vähän tästä minä nappasin jerkillä hauen ja tätä jatkui pitkän tovin. Valitettavasti lähetys oli päättynyt akun loputtua ja parhaat äksönit jäivät lähetyksestä pois.

Sain oman päivän suurimman kalan, joka painoi kolme tai neljä kiloa. Tähän kalaan oli hieno lopettaa upea opettavainen päivä Raippaluodon huikeilla kalavesillä.

Nämä vedet ei ole vain haukien paratiisi vaan lipuessamme pitkin matalia vesialueita näimme sadoittain suuria säyneitä ja lahnoja, kuulemma Every Pike Countsin 1 kauden jaksoja kuvatessa Urpoerämiesten suurkalajahtaajilla oli kuola valunut suusta näitä särkikaloja ihaillessa 😉

Upea luontohelmi pohjanmaalla, suosittelen vierailemaan jos vaan Vaasaan suuntaan on menossa.

Seuraava reissu Janin kanssa on jo alustavasti sovittu syksymmälle. Tuolloin siirrytään joki- ja järvivesiin ja etsitään todellista monsteria. Livelaitteet ovat mukana, mutta menemme jälleen sokkoheittämällä ja liveä käytetään vain kivien ja pohjan muotojen tarkkailuun.

Katso videolta Janin vinkit ja otteet hauen käsittelyyn ja kiinnitä erityisesti huomiota hänen varmoihin otteisiin sekä kalaa kunnioittavaan toimintaan.