Lähtisitkö jäälle? Me ei lähdetty. |
💥 Jäälle pitää lähteä AINA sillä asenteella, että se voi pettää. Näin pidät kaikki aistit valmiina ja muistat tarkkailla jäätilannetta edetessä jäillä. 💥
Talvella jäätyneet vesistöt tarjoavat upeita mahdollisuuksia kalastukseen, mutta jäällä liikkuessa on tärkeää olla tietoinen erilaisista avannoista ja niiden aiheuttamista vaaroista. Tässä blogitekstissä käsittelen, miten erityyppiset avannot syntyvät ja millaisia vaaroja ne voivat aiheuttaa jäällä liikkuvalle kalastajalle ja ulkoilijalle.
Niitä hetkiä, jolloin mietit, miten pieni oikeasti olet tässä koko universumissa, mutta olet läsnä juuri tässä hetkessä. Niitä hetkiä, joita voit muistella seuraavalla reissulla ystäviesi kanssa.
Muistot, jotka eivät unohdu koskaan.
Kirjoitin aikaisemmin aiheesta yleisiä turvallisuusvinkkejä, lue juttu tästä: Vinkkejä turvalliseen jäillä liikkumiseen – Pääkaupunkiseudun pilkkipaikat
Nappaa Viisaasti vesillä Instagram-tili seurantaan ja opi pitkin talvea jäällä liikkumisesta ja kesällä avovesillä olosta.
Kuva: Jäähavaintomiehet / Tarmo Kõrboja |
Jään pahin vihollinen on vesi ja erityisesti virtaava vesi. Alhaalta ylös jäälle nouseva tai jään alla virtaava vesi syövyttää jäätä avannon reunoilta tai jään alapuolelta. Virtauksia syntyy luontaisesti jokien, purojen ja ojien laskukohtiin, salmiin, niemenkärkiin, karikoille ja matalikoille. Yksittäiset kivet tai vedenalaiset muutokset saavat myös veden virtaamaan.
Jäällä liikkuessa on tärkeää tunnistaa eri jäälaadut ja ymmärtää niiden kantavuus ja vaarat.
Timi menee Ursuit kuivapuku edellä ja tutkii jään kantavuuden |
- Teräsjää on vahvinta jäätä ja muodostuu, kun vesi jäätyy suoraan ilman lumikerrosta. Se on kirkasta ja läpinäkyvää, ja sen kantavuus on paras kaikista jäälaaduista.
- Kohvajää syntyy, kun lumi sulaa ja jäätyy uudelleen jään pinnalle. Se on yleensä heikompaa kuin teräsjää, koska se sisältää ilmaa ja epäpuhtauksia, jotka heikentävät sen rakennetta.
- Keväällä jäät haurastuvat ja muuttuvat vaarallisiksi. Lumi vettyy ja tummuu, mikä nopeuttaa jään sulamista. Meriveden virtaukset tuovat lämpimämpää vettä, joka sulattaa jäätä altapäin ja tekee siitä puikkoutunutta. Jään paksuus ei enää kerro sen turvallisuudesta, ja jää voi pettää jopa 30 senttimetrin vahvuisena. Keväällä jäällä liikkuessa on oltava erityisen varovainen, sillä aamulla kestänyt jää voi olla hengenvaarallisen heikkoa jo puolen päivän aikaan.
Tyypillinen pilkkireiästä syntynyt uveavanto |
Toinen jäätymisen kannalta huono asia on lumipeite. Lumi eristää jään ja luo suojaavan kerroksen jään ja viileän ilman väliin. Lumi myös painaa jäätä alaspäin, mikä aiheuttaa jään murtumisesta halkeamia, railoja ja uveavantoja. Lumi myös peittää jo olemassa olevat avannot ja luo näin petollisen avantojen miinakentän alleen.
Ole erityisen varovainen lumen peittämillä alueilla.
Lumen alla voi olla heikkoja kohtia tai uveavantoja, JOITA ET NÄE!
Lumen alla voi olla heikkoja kohtia tai uveavantoja, JOITA ET NÄE!
Uveavannot ja niiden syntyminen
Lumen paino jään päällä nostaa veden jäälle. |
Uveavanto syntyy jään painumisesta alaspäin esimerkiksi lumikuorman takia. Lopulta jää halkeaa ja vettä nousee jäälle. Virtaava vesi syövyttää halkeaman reunoja, mikä laajentaa aukkoa. Myös vanhat pilkkireiät muuttuvat uveavannoiksi samasta syystä.
Uveavannot ovat erityisen vaarallisia, koska ne voivat olla piilossa lumipeitteen alla, jolloin niitä on vaikea havaita. Lisäksi uveavannot voivat muodostua nopeasti ja laajentua yllättäen, mikä lisää riskiä jäällä liikkuville. On tärkeää olla tietoinen ympäristöstään ja tarkkailla merkkejä mahdollisista uveavannoista, kuten epätavallisia halkeamia tai veden nousua jään pinnalle.
Vedenalaiset lähteet luotaimen näytöllä. Kuva: Antti Pessa |
"Pari lähdettä olen mökkijärveltä todennut juuri sen perusteella, että samoihin kohtiin muodostuu iso uveavanto joka vuosi. Kun lunta on paljon, avoimen avannon kohdalle tulee usein pieni kuoppa hankeen. Muuta ei sitten näykään, vaikka avanto voi olla todella iso."
-Heli / Pilkkihullut Facebook-ryhmä
Railot, halkeamat jäässä ja laivaväylät
Luodon vierestä nappaa, tai sitten ei. Kuvassa yksi virhe, huomaatko mikä? |
Railo syntyy, kun jäässä tapahtuu halkeama. Tämä voi johtua useista syistä, kuten lämpötilan vaihteluista, jotka aiheuttavat jään laajenemista ja kutistumista. Esimerkiksi, kun pakkanen kiristyy, jää voi paukkua ja railoja syntyy.
Railot voivat olla vaarallisia, erityisesti jos ne ovat suuria tai peittyneet lumella, jolloin niitä on vaikea havaita. Railon lähellä liikkuminen voi olla riskialtista, koska railon reunat voivat olla heikkoja ja pettää painon alla.
Lumipeitteen alla railo tai halkeama voi näkyä lumipeitteessä tummempana alueena muuten valkoisella pinnalla. Tämä johtuu siitä, että vettä on noussut jään ja lumipeitteen alle, mikä näyttää tummemmalta pinnalta nähtynä.
Laivaväylät voivat aiheuttaa heikkoja jäitä, jotka ovat vaarallisia. Laivojen liike ja niiden aiheuttamat virtaukset estävät kestävän jään muodostumisen tai heikentävät jo olemassa olevaa jäätä. Tämä voi johtaa siihen, että jää on ohuempaa ja hauraampaa laivaväylien läheisyydessä.
Karikot, matalikot ja muut vedenalaiset muutokset houkuttelevat kaloja ja kalastajia |
Virtaukset voivat olla erityisen vaarallisia, koska ne voivat heikentää jäätä odottamattomissa paikoissa, mikä lisää riskiä jäällä liikkuville.
Jäällä liikkuessa on tärkeää olla tietoinen näistä erilaisista avannoista ja niiden aiheuttamista vaaroista. Muista aina varustautua asianmukaisesti ja liikkua turvallisesti jäällä. Käytä naskaleita, kuivapukua ja pidä puhelin vedenkestävässä pussissa.
Toivottavasti tämä blogiteksti auttaa sinua ymmärtämään paremmin avantojen ja heikkojen jäiden muodostumista ja niiden aiheuttamia vaaroja!!
👉 Katso tästä videolta opit miten toimia jos tiput avantoon!
Vinkkejä turvalliseen jäillä liikkumiseen |
0 Kommentit