Onki 24 -päiväkirja – Uudet säännöt ja kujeet

Upeita onkikaloja

Onki24 on kalastuskilpailu, joka lanseerattiin Suomen Vapaa-ajankalastajien toimesta vuonna 2021. Tuolloin osallistuimme Markuksen kanssa kisaan ilman sen suurempia paineita, kortille nousi pääkaupunkiseudun järvistä kolme sorvaa suurimman ollessa 31 cm ja yhteispistemäärän päätyen 158.40 mikä oikeutti Pro-sarjassa kymmenenteen sijaan. Kilpailustroorin voi lukea tästä.

Voiton sarjassa vei Urpoerämiesten 1 joukkue feat Kalastajan maailma tuloksella 196.80. Tiimi koostui suurkalaguru Pauli Varsilasta kilpakumppanina Otto Cichoracki. Tästä voit katsoa Urpojen ja Kalastajan maailman YouTube-videot kilpailusta.

Tälle vuodelle löimme Timin kanssa hynttyyt yhteen jo hyvissä ajoin ja päätimme lähteä tavoittelemaan voittoa toden teolla. Vaatisiko se pitkälle Pohjois-Suomeen ajon vai löytyisikö kilpailuun laskettavia kalalajeja myös kotivesistä?

Historian ensimmäisen Onki24 -kilpailun suurin pistekalamme.

Kilpailu koki toivotun sääntömuutoksen. Aiemmin oli mahdollista pyydystää kolme samaa lajia ja saada näin kortti täyteen. Muutos, oli että kortin täyttämiseen vaaditaan nyt kolmen eri lajin yhteispituus. Tämä uudistus lisää kilpailun haastavuutta eikä esim. huippuluokan sorvapaikoilla saa kairattua kolmella yli kilon sorvalla voittopisteitä.

Lajit ja kertoimet ja alamitat ovat: lahna: 1 / 40 cm, säyne: 1,15 / 35 cm, suutari: 1,2 / 37 cm, ruutana: 1,6 / 25 cm, sorva: 1,68 / 24 cm, särki: 1,8 / 22 cm ja seipi: 2,4 / 17 cm.

Kohti kymppikerhoa – välineet kuntoon

Suutarit kiersi mun syötit ja sain vaan lahnoja. Upeita kaloja nämäkin.

Pelikirja mahdollisti kilpailun lisäksi myös suurkalojen jahtaamisen. Minulta uupui kisalajeista suutari, särki ja lahna. Timiltä vain lahna. Valitsimme kalapaikkamme niin, että minulla olisi mahdollista saada kolme suurkalaa ja Timillä tuo uupuva lahna listalleen, jos kaikki osuisi kohdille.

Vielä ennen lähtöä pitää käydä Onkitukussa ostamassa kelaongintaan tarvikkeita, syöttejä sekä mäskit eri lajeille. Kalapaikat, joissa tulisimme kilpailussa kalastamaan pitävät sisällään upeita suutareita, ruutanoita, sorvia ja särkiä. Herkät kelaonkiviritykset kalojen koon mukaan mitoitetuilla tapseilla ja tarpeeksi paksulankaisilla koukuilla, jotka ei suuren suutarin tempoessa suoristu.

Näistä lähtökohdista jäädään odottamaan 30.6.2022 torstaita, jolloin starttaamme kisareissumme kohti kilpailukaupunkia.

Vantaalla 14.6.2022

Elämänpiste vuonna 2018 nousi Lievestuoreen Fongarin Harrin seurassa.

Timin kanssa, kun on liikenteeseen lähdössä ja kalenterissa näkyy vapaa slotti ja työtilanne mahdollistaa saldovapaiden pitämisen, on suunnitelmien tapana muuttua. Nyt suurkalasulkavajahti olisi mahdollista eikä koukkaus matkalla Onki 24 paikkaan olisi kuin poron kuseman verran. Näillä suunnitelmilla päätettiin lähteä yrittämään sulkavasta suurkalapistettä samalle reissulle.

Nyt jännätään onko paras aika mennyt jo ohi, vuonna 2018 oltiin Harrin ja Timin kanssa muuta viikko aikeisemmin ja silloin saimme muutamassa minuutissa elämänpisteet kyseistä lajista.
Samalla kun tämä varmistui, päätin tilata Vaajakosken À la carte-ravintolasta, eli kaimaltani Juha Oravalta taukokahvit.

"Eli hirvikeittoa."

Lue tuon kalareissun tunnelmista tästä.

Vantaalla 19.6.2022

Välinetreenit kotivesillä

1520 g pelkkää voimaa väsyttäjänsä käsissä.

Kävimme Timin ja hänen poikansa kanssa lähivesillä onkimassa ja testaamassa välineitä kisaa varten. Timi viritti lift-up heitto-ongena ja minä kalastin perinteisellä. Näiden lisäksi retken juniori kalasti normaalilla teleskoopilla.

Saavuimme onkipaikalle noin klo 18:45 ja mäskit heitettiin veteen 19:00. Aluksi saaliiksi nousi pieniä ahvenia ja särkiä. Reilu tunti mäskäyksestä oli kulunut kun ensimmäinen kuplapilvi nousi pintaan, nyt oli suurempi kala tontilla ja ei aikaakaan, kun Timin koho nousi, vastaiskun jälkeen selvisi, että suutari oli napannut maissisyötin.

Hetken väsytystaistelun päätteeksi haavinpohjalla lepäsi potentiaalinen suurkala. Kala kostutettuun pussiin ja puntarin näyttöä tuijottamaan: 1520 g. Yksi suurkala Timille lisää tälle vuodelle.

Itse tunnetusti kämmäsin kelaongessa olleita tärppejä ja päätinkin vaihtaa seitsemän metrin teleskooppionkeen. Ajatukset muutaman kilon suutarista siiman päässä toivat muistoihin hetket Joensuun Varaslammella. Ei aikaakaan, kun kohoa vietiin, kala oli suutari. Hetken väsyttelyn jälkeen koukku irtosi ja painon johdolla onkilaite lensi rantapuuhun.

Perinteistä, tokaisinkin Timille;

”Kisassa sinä ongit ja minä toimin haavimiehenä.”

Lopulta ensimmäinen tärpännyt kala jäi kiinni ja hetken väsyttelyn jälkeen reilu kilon painoinen lahna nousi haaviin.

On tämä onginta vaan hieno osa kalastusharrastusta ja että ”lähes” Tampereen Pahalammen kaltainen onkispotti löytyi kotivesiltä. Kotivesiksi lasketaan +-100 km sisälle jäävät alueet :D

Vantaalla 24.6.2022

Parttionginnan alkeet

Kymppikerhoon ennen kisaa

Ostin käytettynä Facebookista parttiongen ja tätä oli pakko päästä testaamaan ennen kilpailua. Lähdimmekin Timin ja hänen poikansa kanssa uudestaan yrittämään suurkalasuutarista pistettä minulle tutulle järvelle. Suutarin saaminen pois puuttuvien lajien suurkalalistalta oli päätavoite parttionginnan perusteiden opiskelun lisäksi.

Aikamme ongittuamme koho liikahti ja vastaiskusta kävi ilmi, että kala on voimakas. Samalla kävi myös ilmi, että vavassa oleva kuminauha pitää vaihtaa huomattavasti jäykemmäksi ennen kilpailua. Nyt oli tekemistä saada kala väsymään ja ohjattua haaviin liian joustavan kuminauhan takia.

Lopulta Timi onnistui haavitsemaan suutarin ja punnasi sen saman tien;

”1,620 g, reilusti suurkala. Onnea.”
Suutari (Tinca tinca) nosti minun samalla suurkalastajien Hall Of Fame-kymppikerhoon

Vantaalla 26.6.2022

Oli aika käydä Onkitukussa vaihtamassa parttionkeen jäykempi kuminauha ja hakemassa mäskit sekä syötit. Tompan vaihtaessa kuminauhaa juteltiin Timin kanssa mäskäyksestä kisan aikana ja kysyimme neuvoja Tomilta.

Mäskit, syötit ja vinkit saat Onkitukusta

Neljä pussia ison kalan mäskiä, kolme purkkia matoja ja kolme purkkia eri värisiä kärpäsentoukkia. Samalla mukaan lähti 1,5g onkikohoja parttionkilaitteiden valmistamiseen ja jotain muita tärkeitä parttiromppeita.

Hellekupoli… matkapäiväksi lupaa yli 30 astetta ja myös kisapäivät näyttävät samalta. Suunnitelmat saattaa elää siltä osin, että ei lähdetä yrittämään sulkavaa vaan säästetään hikeä itse kisapäivän treeneille.

Vantaalla 28.6.2022

Kilpailureissu 30.6.-2.7.2022

52,20 pisteen särki

Muutama päivä on toivuttu Suomi road tripistä ja on hyvä vetää yhteen taakse jääneet muutama vuorokausi kalastusta ja zillailua 1100 km pitkän reissun aikana.

Lähdimme kisataktiikassa siitä, että meillä olisi mahdollisuus noukkia suurkalaluokan kaloja pienien välimatkojen päästä ja yhdistää reissulle myös suurkalasulkavan pyynti Keski-Suomessa.

Kisapäivä oli kuuma, 31 astetta auringossa ja varjossa muutama aste vähemmän. Kuumuutta välttääksemme etsimme kisapaikoiksi sellaisia, missä aurinko paistaisi puiden takaa ja varjo takaisin pientä helpotusta paahteeseen. Sorvajärveltä tällainen löytyi ja raivasimmekin siihen aamupäivästä onkispotin haralla.

Lounas seisovassa pöydässä ja iltapäiväbisse rantaravintolassa.

Kellon lähestyessä seitsemää siirryimme onkipaikalle. Välineet kasaan, parttiongen onkilaitteen säätö oikean pituiseksi ja kohon säätö oikeaan korkeuteen. Mäskit veteen ja grillaamaan. Hieman ennen ysiä kuunneltiin kipparikokous ja aloimme onkimaan.

Ensimmäinen pistekala oli 21 cm pitkä särki, heti perään 29 cm särki. Ne yli 35 cm särjet, joita treeneissä saimme, loistivat poissaolollaan. Muutama suutari välillä pyörähti kasvuston seassa, mutta ei kelvannut meidän syöttimme niille.

Kaikkea koitettiin, mutta paras syötti oli maissi.

Noin klo 23 muutaman tunnin tyhjän onkimisen jälkeen vaihdoimme järveä. Nopeasti paikallistettiin kuplista suutarit ja ei aikaakaan, kun Timin onkea vietiin, 37 cm suutari, joka oli myös, alamitta nousi toiseksi korttikalaksi. Hetkeä myöhemmin suutarin pituus parani 11 cm kun 48 cm suutari saatiin kuvattavaksi.

57,60 pisteen suutari

Onnistuin koukuttamaan 38 cm ruutanan, valitettavasti kala oli ”imaissut” koukun persaukolla emmekä rehellisinä kilpailijoina suun ulkopuolelta tarttunutta kala ilmoittaneet kilpailuun.

Persreikä ruutana

Joku varmasti ihmettelee minkä helkutin takia lähdimme kirjaimellisesti merta edemmäs kalalle? Perusteluja on vain yksi: Lähdimme tavoittelemaan voittoa paikoista, joissa olisi mahdollista saada +3 kg suutari, + 1 kg särki ja suuria ruutanoita sekä sorvia.

41 cm pituisella lahnalla saatiin kortti täyteen

Taktiikka kusi, mutta hauskaa oli. Lauantaina ennen puolta päivää lähdimme ajamaan kohti sulkava-apajia. Tavoitteena sulkavan kalastuksen yhteydessä saada sivuosumana lahna tai säyne. Tässä onnistuimmekin kun 40 cm lahna tuli täydentämään korttiamme sulkavien välissä.

Lopulta saimme 17 sulkavaa feedereillä pohjasta pyytäen. Klo 24.00 olin kotona, romut levällään eteisessä.

Suurin sulkava olisi pituutensa puolesta ollut suurkala, mutta painoa vain 285 g.

Nyt parttivapa on pesty ja viimeiset pari päivää kerätty tietoa kotivesien lajistosta. Ensi vuonna 1100 km saa jäädä ja keskitytään siihen, että kortti täyttyy ”kotivesistä”.

Onnea Urpoerämiesten joukkueille, huikeaa suorittamista molemmilta tiimeiltä. Onnittelut myös Juusolle ja Samulle sekä Mikaelille ja  Villelle tiukasta kolmos ja neljäs sijan taistelusta.

Dynastiatkin kaatuvat. Tampa Bay Lightning dynastia päättyi, kun Colorado Avalance jyräsi sen kuudessa ottelussa laulukuoroon. Mestarit voi kaataa, tätä lähdetään muiden pro-sarjan kisatiiimien kanssa tavoittelemaan vuonna 2023.

Pro-sarja kaipaa ehdottomasti lisää joukkueita mukaan, tulisitko sinä ensi vuonna kokeilemaan taitojasi niitä mittaavassa ja lajikalastajia haastavassa kilpailussa?

Lue lisää kilpailusta ja katso kilpailun tulokset: https://www.vapaa-ajankalastaja.fi/onki24/