Tyttären kanssa onnistunut kalareissu

6v Olivia + n. 12v haukimamma (105cm / 8,9kg)

Muistatko lapsuudesta ne ensimmäiset kalareissusi? Omat muistoni siintää Vantaanjoelle Oulunkylän kohdilta löytyvälle pienelle laiturille. Tuolle laiturille suuntasimme isäni kanssa pyörällä kerran tai pari kesässä. Pyörän poikkitankoon oli sidottu kiinni vanha bambuonki jonka kyljestä kumppareilla oli punavalkoinen pulppakoho.Kiitokset isälleni näistä muistoista.

Noista ajoista on vierähtänyt nyt yli 30 vuotta ja olen itse tullut kuusivuotiaan tyttären isäksi. Tyttäreni ensimmäinen kalareissu ikinä suuntautui siikaongelle hänen ollessaan vasta 3kk ikäinen.

Tästä hetkestä lähtien olen odottanut niitä yhteisiä hetkiä kalareissuilla joissa voimme jakaa upeita kokemuksia ja hän vielä muistaisi ne vanhemmiten.

Meidän piti tehdä tämän päivän reissu kuluvan viikon maanantaina, mutta tulin mahatautiin ja reissu peruuntui. Pettymys oli tyttäreni silmistä luettavissa. Onneksi hän tiesi, että reissun ehtisimme tekemään, koska jäitä oli reilusta ja sainkin parane pian kortin jossa olimme tuolla haukipilkkireissulla.

Perinteet kunniaan eli välineet valmiiksi.
Reissua edeltävä iltana kävimme Porttipuiston Honkkarista ostamassa tyttärelle samanlaiset naskalit kuin minulla. Tämä on tärkeää, valistustyö turvallisesta jäällä liikkumisesta on aloitettava ensimmäisistä hetkistä alkaen.

Nukuin itse yön todella levottomasti, tunsin että hieno reissu olisi edessä. Valitettavasti isäni oli ilmoittanut edellisenä iltana vatsataudista ja lähdimme vain kahden sukupolven voimin jäälle.

Jäälle päästyämme tyttäreni valitsi vavoista sen jossa oli pinkki kuminauha. Myös reiän kohdan sai tyttö itse päättää. Tylsäksi päässyt luottopeli Heinolan UR 8” murahti jäähän ja tämän ensimmäisen reiän tekemiseen meni aikaa noin 7-10min.

Hikipisarat ilmestyivät otsalleni kun painoin kropalla kairaa jäähän. Lastu, lastulta ja jäänmurunen kerrallaan syntyi reikä läpi 30cm paksun teräsjään.

Yhdessä viritimme vapaan syötiksi särjen ja laitoimme sen vajoamaan kohti syvyyttä. Häläri päälle ja vapa nojaamaan sitä vasten. Tyttäreni päätti tässä vaiheessa mennä syömään eväitä ja karkkeja.

Itse otin kairan sekä vavan mukaan ja lähdin ahkeroimaan toista reikää kauemmaksi leirikohdastamme.

Sama hikinen urakka oli tiedossa kuin ensimmäisen reiän kanssa. Lopulta sain reiän tehtyä ja päätin virittää tähän vapaan syötiksi silakan ja hälärin sijaan enemmän käytetyn vipan.

Vipan ja hälärin plussa ja miinukset

- Häläri kuuluu pitkälle
- Vipasta näkee tärpin vipan liikkeestä
- Hälärissä kuljetus aiheuttaa jatkuvan äänen
- Vipassa et näe pitkältä kuljetetaanko syöttiä vai ei

Istuimme reppujakkaroillamme ja keskustelimme kalastuksen elämän tärkeistä asioista. Jos et osaa hävitä, ei kannata pelata… sama pätee myös kalastuksessa. Jos et saa saalista, ei saa olla pettynyt. Meidän perhe hakee kalastuksesta nautintoa, saalis tulee siinä sivussa jos on tullakseen.

Paras kalakaveri

Taustalla huusi palokärki, katso! Tuossa se lentää. Uskotko, että isi osaa puhua palokärjille?
Annoin mallinäytteen jonka seurauksena taustalla laulavat laulujoutsenet hiljenivät ja tyttäreni nauru täytti koko lampea ympäröivän laakson.

Olivia, nyt on kala!

Enkelini ja enkeli
Säntäsimme juoksujalkaa kauimmaiselle vavalle ja näimme kuinka vippa pärähti pystyyn. Silakkaa vietiin ja siima juoksi puolalta. Olin päättänyt, että tänään teen vain vastaiskun ja annan sen jälkeen vavan tyttärelleni joka saa hoitaa loput väsytyksestä. Vastaiskun tehdessäni tunsin kuinka vain syötti vietiin ja tyhjä koukku nousi jäälle.

Uusi silakka pyyntiin ja takaisin leiripaikalle.

Olivia, taas on kala samassa vavassa!

Jälleen teimme spurtin turhaan ja saimme vaihtaa uuden syötin viedyn tilalle. Kolmannen saman tapahtumasarjan jälkeen vaihdoimme myös toiseen vapaan silakan syötiksi.

Neljäs vienti oli päättynyt hylkyyn kun tyttären vavan hälytin aloitti armottoman huutamisen. PIPPIPIIIPPPIIPIPIPPPIPIPIIPIP raikui ja kaikui laaksossa siivittäen juoksuamme kohti vapaa. Nyt piippaus ei lakannut vavalle saavuttua ja pääsin vetämään vastaiskun. TUM, vapa jysähti nostossa kuin seinään ja kala jäi kiinni.

Pyydän tytärtäni tiputtamaan hanskat pois ja ottamaan vavasta ohjeistamani kaltaisesti kiinni. Annan vavan tyttärelleni ja siirryn itse ohjaamaan kalan päätä reikään.

Ensimmäisen kerran kun kala oli kokonaan avannossa pää edellä, niin onnistun kämmäämään liplock otteen ja kala pääsi uimaan halki matalan lammen.

Spurtti oli varmaan 30m pitkä ja Olivia pystyi vain pitämään vavasta kiinni. Vapa ihan kaarella vedin hiljalleen siimasta kalaa lähemmäksi ja tyttö kelasi sitä sisään kunnes sain kalan uudestaan avannolle. Lopulta sain kalan liplock –otteeseen ja nostettua kostealle vapautusmatolle.

Edellisessä ismete –ohjeessa oli Ojaharjun Juhan vinkki kuinka kalasta kannattaa koukku irroittaa. Lue vinkit tästä.

Kala selällä, liplock –otteella kiinni ja asettaa sen jalkojen väliin, päälle ei saa kuitenkaan istua.

Pitkillä pihdeillä koukkua irroittamaan. Koukku irtosi helposti ja laitoin kalan makaamaan matolle.
Onnistuminen jota ei mitata rahassa!

Nopeasti pari kuvaa ja kala takaisin uimaan. JOS oma ja Urpoerämies Production Janin saama kala olisi ollut yhtä läskissä kunnossa kuin tämä olisi sen paino rikkonut 10 kilon rajan.

Tyttäreni elämänpiste hauen strategiset mitat olivat 105cm ja 8,9kg.

Suomen Haukiseuran statistiikan mukaan tämän kokoluokan hauki on noin 12 vuotias, eli tuplat vanhempi kuin tyttäreni. Olisi väärin päättää näin upean emokalan päivät tähän hetkeen, joten laskimme kalan takaisin elementtiinsä.

Kala täydensi huimien onnistumisien sarjaa kyseisellä kalapaikalla. Neljäs metrikala kahden viikon sisään joka saa jatkaa vesistön särkikalakannan harventamisesta mittaamisen jälkeen.

Tätini Raili kommentoi Facebookkiin lataamaani kuvaa;
Olet sinä aikamoinen kalastaja. Olet tullut, isääsi, iso-isääsi ja isoiso-isääsi. Salosen kalastajat saavat sinusta jatkoa hyvään harrastukseen ulkoilmassa. Tätsät onnittelee!

Tyttäreni siirtyi samalla ansaitusti perheemme ennätyskalarekisterin kärkisijalle.

Palataan utuiselle Vantaanjoelle, sinne omaan lapsuusaikaani. Muistan kuinka yhdellä kalareissulla iso lahna karkasi laiturin vieressä siiman katketessa, taisin itkeä...

Tässä hyvät vinkit miten pärjää lapsen kanssa kalassa.

Vipat, rigit ja telineet saat hankittua Jari Kettukankaan verkkokaupasta osoitteesta https://www.jk-rigshop.fi/. Panosta laatuun niin säästät hermoja jäällä!