Elämyksiä keskellä aavaa merta - Retki Märketin majakkasaarelle

Isosimppu ja turska, nämä kaksi lajia on mahdollista saada lajilistoilleen jos uskaltaa lähteä seikkailemaan keskelle aavaa merta. Me uskalsimme, tämä olkoot tarina historiallisesta retkestämme.

Märket - Fongareiden pyhiinvaelluskohde - Pelastettu helmi!

Rajalinjan lyhyt historia

Märket, majakkasaari jota halkoo valtakunnanraja rusetin muodossa. Toisella puolella Suomi ja toisella iki-ihana vastustajamme Ruotsi. Karulla kalliosaarella seisoo Itämeren myrskyjä uhmaten vuonna 1885 valmistunut majakka. Saarella sijaitsee myös Suomen läntisin kiinteällä maalla sijaitseva piste sekä läntisin sauna.

Majakkarakennus pääsi rapistumaa meren tuiskussa, kun se muutettiin automaattisesti toimivaksi vuonna 1976. Hiljalleen tiilivuorauksen rappaukset alkoivat murenemaan, ja rakennus alkoi rapistumaan pala kerrallaan.

Pelastuksen alkusysäykset saatiin kun Suomen Majakkaseura vuokrasi majakan valtiolta vuonna 2007 rakennuksien ja saaren kunnostuksia vastaan. Näistä hetkistä lähtien majakkaseuran jäsenet ovat talkoilla kunnostaneet saaren rakennuksia ja rakennelmia vapaaehtoisten voimin.

Tutustu Märketin -majakkaan ja sen pelastamiseen.

Miten Märketille pääsee?

Mats käy Märketillä vuodessa 50-60 kertaa

Sakke Yrjölän ja Mikael Jaakkolan innostamana rupetin heinäkuun lopussa miettimään, miten pääsisin Märketin -majakkasaarelle kalastamaan isosimppuja ja turskia. Mikael seilasi Kustavista Juuson kan+ssa veneellä merta uhmaten saaren viereen ja kalataitelija Sakke Yrjölä pääsi myös perille jollain kyydillä.

Tässä olivat lähtökohdat mistä lähdin pakettia kasaamaan. Mikaelin seikkailusta voi lukea Iltalehden jutusta.

Lähdin selvittämään asioita ja sitä miten pääsisimme kaveriporukan kanssa Märketille mahdollisimman edullisesti. Jotain kautta eksyin Ålandresorsin facebook-sivuille ja laitoin sitä kautta viestiä.

"Hei, onko teidän kautta mahdollista saada retkeä kalastusretkeä Märketin -majakkasaarelle? Uskoisin, että saisimme jonkun kokoisen veneen täyteen porukkaa päiväretkelle. Aamulla lähtö saarelle ja illalla pois."

Ja vastaus tuli melkein samantien.

"Hei Juha ja kiitos yhteydenotosta!Kuinka suuri porukka on kyseessä ja mikä on ajankohta matkalle?Tarvitsetteko myös majoituksen kauttamme?Minulla on pari vaihtoehtoa joita voisin tutkia riippuen porukan koosta. Vastaa minulle mielellä sähköpostitse osoitteeseen etu.sukunimi@alandsresor.fi, niin jatkamme keskustelua sitä kautta.- Martina Pada"

Soitin Jari Tuiskuselle ja kysyin, että kiinnostaisiko häntä lähteä Märketille retkelle sekä mitkä viikonloput hänelle sopisivat. Jari oli yllätys sinäänsä kalastamassa ja lupasi palata aiheeseen kotiuduttuaan.

Illalla puhelin soi; "17.-19.8. viikonloppu sopii", kerto puhelimessa Jari. Tällä mennään vastasin.

Tunnetusti Jari on lähtenyt meikäläisen päähänpistoreissulle mukaan. Ensiksi käytiin pilkkimässä  ankeriasta ja vuoden alussa oli muikun pilkkimisen vuoro.

Fongaus -ryhmään viestiä, että onko kiinnostuneita minun, Jarin ja Timin lisäksi. Nopeasti kävi ilmi, että Petri Ristola Kotkasta oli kiinnostunut.

Pikkasen päivityksen laittamisen jälkeen soitti Turun Kalamaratonista tuttu Petri Tynkkynen Liedosta.

"Kuulin, että olet tällaista reissua järjestämässä. Jos se toteutuu olisin mukana".

Petri houkutteli mukaan vielä ystävänsä Mikko Paasikiven.

Lähtijät olivat selvillä. Sähköpostia Martinalle ja odottamaan koko paketille hintaa. Matkat kansipaikalla kuudelle hengelle, kaksi henkilöautoa ja buffetti paluumatkalle yhteensä 1048 €, tähän päälle tuttavani Simon kautta vuokrattu mökki pe-su 160€.

Retkelle Märketille - ota huomioon nämä!

Pohjoisen puoli oli tuulensuojassa, joka mahdollisti rantautumisen.

• Sää: Liian kova tuuli estää rantautumisen ja pois pääseminen. Voi pidentää / lyhentää reissua sovitusta.
  • Sovi vierailusta Suomen Majakkaseuran kanssa. Tällöin voit halutessa pyytää majakan esittelykierrosta 25€ -hintaan per henki ja samalla voit valita matkamuistoksi Märket -paidan tai majakkakalenterin. Kierroksen maksamalla tuet Märketin ja talkootyötä!
  • Varaudu kalustotappioihin. Rinteen alapuolella vaanivat lohkareet napsivat siimoja katki ja pakkiin kannattaakin varata tarpeeksi ottipelejä.
  • Ottipeleinä eri tyyppiset jigit. Jigipäiden painot +10g riippuen kelistä ja maltista. Mitä pienempi pää sitä pidempää upotus kohti yli 30 m syvyyksiä kestää.

Perjantai 17.8. Lähtö kohti Ahvenanmaata

Menomatkalla mietittiin päästäänkö Märketille vai ei, ja jos ei niin mitä sitten tehtäisiin?

Puhelimeni pärisi läppärin vieressä herätyksen merkiksi, olin herännyt reilusti ennen kuutta ja painoinkin hälytyksen pois. Aamupala naamaan ja töihin, muutama tunti pitäisi painaa kampanjamateriaalia Honkkarin verkkokauppaan ennen kotiin lähtöä.

Tänään olisi se päivä jolloin matka Märketille alkaa. Timin ja Petrin kanssa oli sovittu, että kolmelta lähdetään meiltä ajamaan kohti Turkua. Tällä aikataululla pääsisimme ennen pahimpia ruuhkia pois pääkaupunkiseudulta.

Matka sujui leppoisasti rupatellessa Kalamaratonista ja tulevasta reissusta. Petri oli nukkunut yhtä huonosti kuin minä, mutta silti olimme molemmat täynnä virtaa eikä väsymystä tuntunut laikaan.

Hieman sydämenohilyontejä aiheutti Blockfestin ja Tampereen keskustan remontit joka viivästytti Jarin bussiin pääsyä. Onneksi bussi oli myöhässä ja Jari ehti siihen.

Päätimme pitää ruokatauko Skanssinkulman Kotipitzassa, koska aikaa laivaan nousuun oli reilut pari tuntia. Pitsoja odotellessa Ålandresorsista soitettiin;

"Martina Pada tässä terve. Sellaisella asialla soittelen, että meidän täytyy aikaistaa teidän venekyytiä Märketille. Sovitun klo 8.30 sijaan kyytinne lähtee jo klo 06.00."

Majakkaseuran talkookyydissä oli ennalta sovitun kuuden hengen sijaan yhdeksän ja näin ollen emme olisi kyytiin mahtuneet. Aikainen herätys ei kuitenkaan haittaa kalaretkellä ollessa, totesin Martinalle vastaukseksi.

Meidän laiva olisi Långnäsissä klo 00.30 ja siitä vajaa tunnin ajo Eckerössä  olevalle mökille.

Mökille saavuimme hieman ennen kahta. Jokainen etsi itselleen pehmeän makuupaikan ja painoi silmäluomensa kiinni. Meni hetki, meni toinen kunnes alkoi kuulumaan kuorsaus. Kapellimestarina toimi Jari, bassona esimerkin siivittämänä kuorsauskuoroon liittyivät Petri R ja Petri T.

Lopulta kännykän näytölle piirtyy pikselin muodostama klo aika 04.00. Turhaan.tässä enää edes yrittää nukkua kun uni ei tule, niin ei se vaan tule. Taskulamppu mukaan ja rantaan. Rannan tuntumassa uiskenteli hietatokkoja, kolmipiikkejä ja joitain pieniä särkikaloja. Katsoin hiekkapohjaa kampeloiden toivossa. Turhaan.

Kohti tuntematonta halki kuohujen

Lähellä, mutta niin kaukana
Kello soi 4:45. Timi oli hereillä, Petri R heräsi myös. Loppu porukka oli päättänyt herätä vasta viideltä ja Jari puoli kuudelta.

Petri R ehti ennen lähtöä keittää kahvit, paistaa pekonit, munat ja syödä tällaistä yhdistelmää vähintään kolme tai neljä lautasellista kera papujen.  Kuudelta löysimme itsemme Käringsundin venesatamasta. Satamassa odotti tyhjä vene, olimme tosin hyvissä ajoin odottamassa.

Lopulta kellon ollessa melkein kuusi saapui iloinen Mats Sjöström pakettiautollaan satamaan ja pääsimme matkaan.

Etelätuuli 9 m/s mahdollisti rantautumisen Märketin pohjoispuolen rannalle. Matkalla halki tyrskyjen juttelimme Matsin kanssa hänen historiastaan ja vuosittaisista käyntikerroista Märketille. Lopulta kauas horisonttiin ilmestyi valkoinen piste. Tuo piste läheni hetkihetkeltä, lopulta siitä eroittui kolme erillistä tornia ja mitä lähemmäksi saavuimme sitä enemmän yksityiskohtia.

Rantautuminen ja nousu kalliolle. Me teimme sen, olimme päässee saareen!

Simppu- ja turskajahtiin!

Jäämuurin suojassa välineet valmiiksi
Märketille oli vastassa Suomen Majakkaseuran Majakkasihteerinä toimiva Kalle Nikander. Hänen kanssa juttelin torstaina puhelimitse tulevasta retkestämme ja sain todella paljon lisätietoa majakkasaaresta ja sen fasiliteeteistä.

Sovimme hänen kanssa, että kalastamme simppupaineet harteilta ja sen jälkeen vasta pidetään majakan esittelykierros.

Välineet viritettiin muurin suojassa, jonka jälkeen siirryimme kukin vuorollaan kalliorannalle. Ensimmäisenä isosimpun meidän ihaltavaksi nosti Petri T, heti perään

Petri T, Mikko, Timi, Petri R, Jari ja yllätysyllätys minä viimeisenä.
Petri R viritti turskapilkin ja siitä tapsilla pilkin yläpuolelle mustekalajigin. Seurasin hänen kalastusta hieman kauempaa ja huomasin kuinka simppuja nousi useita melkein peräkkäisinä heitoilla.

Isosimppu Suomesta pyydetty elämänpiste nro 57.

Siirryin hänen viereen heittelemään omaa turskastaviritelmää. Yllätys ei ole kenellekään, että tällainen usean koukun viritellä jäisi pohjan kivikoihin? No sinne jäi.

Seuraavaksi siiman päähän laitoin ison turkoosin vertikaalijigin ja siirryin samalla Petrin viereen juttelemaan. Heitin jigin kohti luodon reunan matalaa kalliota, ehkä reuna menee jyrkästi alas samalla tavalla kuin rannalla jolla seisoin.

Heitto, vapa pystyyn kallion koloon ja odottamaan pohjakosketusta. Otin muutaman taka-askelen ja seurasin sivusilmällä vapaa. Tutum! (Kutsutaan tämä vaikka tärpistä kun vapa kaartuu luokille). Nopeasti vapa käteen ja vastaisku.

"Kala! Tää otti tiputuksessa ei ole simppu!", huusin jätkille.

Petri R siirtyi vastaanottokomiteaksi alemmas rannalle. Nousee, nousee... pieni Shimano -kela huusi hoosiannaa.

Turskajahti menossa!

Lopulta kala nousi pintaan. Turska! Vedin kalaa pitkin loivaa kalliota, ei meillä mitään pitkävartisia haaveja mukana ollut. Kala pysyi koukussa ja nousi kallion ylösasti. Nappasin kalan käsiin, tipahti polvilleen ja huusin. Huusin onnesta, uusi elämänpiste nro 58 oli totta!

Loppu retkikunta onnitteli vuoronperään uudesta pojosta. Laskin kalan kallionkoloon jääneeseen lampareeseen odottamaan kohtaloaan ja jatkoin jigailua. Ottijigin annoin Timille ja laitoin itse toisen ison vertsujigin siimanpäähän.

Turska, elämänpiste nro 58.

Kerroin heittäessäni miten sain äskeinen turskan. Heitin pitkälle, laitoin vavan pystyyn kallionkoloon ja odotin. Jigi leijaili hiljalleen kohti pohjaa ja laskussa vapa niiasi. Nyt ei niiannut. Siima näytti kulkevan veden alle lähelle jyrkänteen reunaa.

Pomputin jigiä pohjassa kun tärppää. Kala! Alan kelata kalaa ylös ja tunnen kuinka kala on äsken noussutta turskaa voimakkaampi. Pari kertaa jarru rääkäisee, mutta kala nousee kuitenkin hitaasti ylöspäin.

Turska! Hieman aiheuttaa hilpeyttä, kaksi turskaa peräkanaa. Toivon sisimmässäni, että turskia olisi useampia ja mahdollisimman moni meistä saisi turskan.

Joidenkin mielestä ruma kala on yllättävän kaunis kun asiaa katsoo tarkemmin.

Vene saapuu saarelle ja uusi talkooväki sen mukana. Menemme porukalla auttamaan tavaroiden nostamisessa kalliolle. Sovimme samalla Majakkaseurassa toimivan Henri Olanderin kanssa aikatauluista. Kysyin samalla kelpaisiko turskat heille ruoaksi. Kyllä kelpaa, oli vastaus.

Hetken lepotauko

Makoilimme Jarin kanssa tuulensuojassa, kun huomasin lähellä Ruotsin rajaa kalastavan Petrin väsyttävän kalaa. Kameralaukku kainaloon ja juoksujalkaa auttamaan saaliin ylösottamisessa. Turska nousi rannalle, onnittelut ja valokuvat talteen minun, Jarin ja Petrin kännykällä. Kalasta sisälmykset pois ja emännän keittiöön.

Petri T poseeraa elämänpisteensä kera Jarin kuvattava.

Petri T:n saama turska ei voinut vastustaa suoraan pääsiimaan sidottua koukkua jossa oli mato syöttinä. Upeaa soveltamista joka toi toivotut tuloksen.

Petri R; "Siinä on vaan se pakotettu suuhunotto ja sit se tulee.

"Me lämmitetään teille sauna", kertoo Henri. Tästä kutsusta ei voi kieltäytyä, sovimme saunan kolmeksi lämpimäksi.

Neljältä esittelykierros ja kahvit. Seuraavaksi ilmoitan Matsille, että me voimme lähteä saarelta jo viideltä aiemmin sovitun kahdeksan sijaan.

Tämä sopii hänelle enemmän kuin hyvin. Illaksi oli luvattu 14m/S etelätuulta joka aiheuttaa reilua aallokko sekä vaikeuttaa huomattavasti rantautumista.

Ehkä parhaat löylyt ikinä!

Kello löi kolme ja oli aika siirtyä saunaan. Mukaan lauteille lähti Jari ja molemmat Petrit. Mikko ja Timi jäivät sinnikkäästi yrittämään turskaa eikä heitä saunominen kiinnostanut.

Saunan jälkeen kokoonnumme majakan eteen kuulemaan saaren vaiherikkaasta historiasta. Myrsky vei rakennustarpeet, työmiehet hilasivat itsensä mastoon, jäiden pakkautumista ja tietysti saarella seisovan majakkarakennuksen pelastustumiseen Majaseuran ansiosta.

Entisöity majakanvartijoiden huone

Kiersimme majakkarakennuksia ja aistimme palan historiaa. Ihminen keskellä aavaa merta vailla mahdollisuutta päästä pois ympärillä pauhaavan myrkyn takia. Tämän haluan kokea, tuulen tuisku ja aaltojen pauhu yli matalan kalliosaaren.

Kierros päättyi keittiöön jossa oli kahvit valmiina ja yllätykseksi Elinan leipoma omenapiirakka. Kyllä oli hyvää, tuli ihan oman äitin tekemä piirakka mieleen.

Lue Suomen Majakkaseuran Märket -päiväkirjapäivitys tästä.

Elämänpisteitä Maarianhaminasta

Ei paineita, mutta kannustusta sitäkin enemmän.

Laivaa odotellessa ajoimme aikammekuluksi Maarianhaminaan ja etsimme kivan näköisen rannan missä istuskella ja juoda oluet. Päädyimme jonkun museon rantaan ja heitimme läpällä Petreille, että tuosta voisi löytää mustatokon.

Lippis on hyvä haavi
No, heitto upposi ja Petri haki lirkkivehkeensä ja viritti syötiksi madon palasen. Jari lähti katselemaan rantaa hieman kauempaa ja ei aikaakaan kun hän tulee samomaan, että tuolla on liejutokkoja rannalla hirveästi.

Timillä oli microlirkit valmiina ja Petri R hakikin sieltä lainaan sellaisen. Heti kävi ilmi, että nämä liejutokot ovat ahmatteja ja nopeasti uusi elämänpiste nousikin käteen. Myös Petri T nappasi liejutokosta elämänpisteen joka oli samalla molempien Petrien kolmas piste tällä reissulla.

Hieman syvemmällä oli suurempia kivenkoloja joissa mahdollisesti tavoitteena oleva mustatokko voisi lymytä. Heti ensimmäisessä kolossa joku tumma kävi tukistamassa syöttiä, jäämättä kuitenkaan kiinni. Uusi yritys ja nyt nousi musta kolon asukat ylös. Nopea tarkistus, evässä ei ole täplää ja muutenkin kala on hyvin ruipelon näköinen. Onneksi olkoon, se on mustatokko. Totesin Petrille.

Myös Petri T päätti kokeilla ja heti seuraava kolo tuotti toivotun tuloksen, tämä mustatokko oli hänen elämänpiste numero neljä tältä reissulta.

Huikea onnistuminen molemmilta ja mikä tuuri paikan valinnan suhteen.

Elämänpisteet reissusta

Iloinen retkikuntamme juuri ennen paluuta Turkuun.

Isosimppu: Jari, Juha, Petri, Petri, Timi ja Mikko
Turska: Jari, Juha ja Petri T

Kiitokset

Kiitos

Martina Pada, Ålandresorsista. Nämä kiitokset ovat sinulle!

Kiitos retkikuntamme puolesta kaikesta matkaan liittyvästä. Meidän ei tarvinnut varata laivaa, buffettia tai sopia muita matkaamme liittyviä asioita. Toivottavasti Fongarit käyttävät jatkossakin yrityksenne palveluita ja saavat yhtä huimaa palvelua kuin me saimme.

Aluksi näytti hieman mahdottomalta saada aikaiseksi useamman tunnin retkeä saarelle, mutta sinnikkäästi yrittämällä kyydit sinne ja takaisin onnistui ja saimme sen mitä halusimme. Asiakaspalvelu, yhteydenpito ja kaikki retkeen liittyvä oli ensiluokkaista ja upeasti järjestettyä.

Kiitos myös Majakkaseuran talkoolaisille hienosta vastaanotosta sekä palvelusta jonka saarella ollessamme saimme.

Kiitos myös mukana olleille. Hauskaa oli! Jarin version retkestä saamme lukea Erä-lehdessä joskus hamaassa tulevaisuudessa :D

Mitä seuraavaksi - 58 lajia kasassa?

Matka kohti 60 elämänpistettä jatkuu...

Vuodelle 2019 tavoitteena on saada elämänpisteitä miekkasärjestä, valkoevätöröstä sekä teististä. Nykyinen elämänpistelista on jo kohtuu pitkä ja 60 lajin maaginen raja lähestyy kovaa vauhtia.