23.-24.6.2016 – Kadonneen junan metsästys ja uusi lajipiste

Perinteinen vierailu Joulupukin luona
Edellinen blogiteksti piti sisällä hankintoja ja junalle ajelua. Tästä lähtee matkapäivän nro 1 loppu sekä päivän 2 tapahtumat.

VR:n juhannusruuhka

Oliko joku VR:rän junaporukasta lähtenyt juhannuksen viettoon hieman ennakkoon vai tilasiko joku 20 vaunun sijaan vain 2? Nämä kaksi vaunua olivat meitä vastassa kuudelta kun saavuin muiden odottajien joukkoon. Tässä toteutui varmasti karman laki, olin kuittaillut duunikaverille joka istui itse autossa nelostien ruuhkissa, että kohta mennään kahta sataa ja vedetään bisseä ravintolavaunussa.

Lopulta ajoin auton junaan yhdeksän jälkeen ja pääsimme Kovasen taksin kyydissä Tikkurilaan. VR:n taktiikka oli kuljettaa autojunan autolliset matkustajat Tikkurilaan valmiiksi odottamaan junaa. Normaalisti autovaunujen yhdistäminen tapahtuu ratapihalla ja siitä jatketaan matkaa kohti pohjoista.

En tiedä mitä kanssa matkustajat olivat ennen reissuun lähtöä nauttineet koska ihmiset kenen kanssa vaihdoimme kuulumisia ja vitsailimme tapahtuneesta ei olleet vihaisia tai kärttyisiä, otimme tämän huumorin kannalta. Tästä reissusta riittää kerrottavaa.

Linja autossa on tunnelmaa...

24.6. Itkua ja iloa Suomen Tivolissa, mykkäilyä Joulupukin vieraana

Aamukahvit toimitettiin suoraan sänkyyn

Aamukahvit sänkyyn ja Pasilan Subway ravintolassa siskon tyttöni tekemän patongin jämät nassuun. Kohta näkisimme, onko junan perään kiinnitetty oikeat autovaunut.

Helpotus oli suuri kun avaimen painallukseen vastasi Passarin vilkut. Jesh, perhe turvallisesti perille ja auto myös. Nyt nokka kohti Joulupukin pajakylää. Kylän vierailun kohokohta on ehdottomasti itse pukin luona vierailu. Tänä vuonna tyttö jäätyi totaalisesti eikä punut sanaakaan pukin kanssa.

Pajakylä oli vielä viime vuoden puolella konkurssiuhan alla. Mitkä olisi olleet sopivat selitykset lapsille, jos näin olisi käynyt?

Pajakylän jälkeen haimme avaimet Airbmb:n kautta vuokraamaan asuntoon joka sijaitsi välittömästi keskustan tuntumassa.
Onkimestari vauhdissa!

Päivä jatkui kauppareissulla, Angry Birds -puistossa leikkimisellä sekä Suomen Tivolissa vierailulla. Tivoliin oli hirveä hnku ja sinne piti päästä. Itse en laitteista välitä, mutta tyttärelleni tämä oli (ehkä) kiva pysähdys.

Vekkulin tornista hän ei uskaltanut liukua alas ja lopulta isän sylissä päästiin alas ja saimme molemmat kyynerpäähän palohaavat reunasta. Olivia on vielä liian pieni törmäysautoihin, näistä hain itkevän tytön pois kesken muiden ajon.

Nostokauha peli on härveli jossa ohjataan alas laskeutuvaa kauhaa jolla yritetään tarttua kiinni pehmoleluun. Tämä vtun peli söi meiltä euroja koska tyttäremme halusi Kätyrit -hahmon itselleen. Yritykseni oli kuin olisi kasannut Legoja tumput kädessä - se onnistuu, mutta hitaasti ja tumpeloiden.

No ei onnistunut, isi on jälleen ihan paska!

Puronieriä – vieraslaji joka valtaa alaa

Puronieriä
Lopulta pääsin myös kalalle. Tavoite lajina oli purkkari, eli puronieriä. Puronieriän istutuksia on aikoinaan tehtyä pieniin puroihin ja nyt lajin leviämistä ei voi enää estää.

Valitettavasti tämä laji on tehokas lisääntymään ja valtaa purosta nopeasti elintilan taimenilta.
Paikan löysin viime vuoden nettitutkimuksien ansiosta ja pojon saaminen ei tuskaa tuottanut.

Tänään oli sama meininki kuin viime vuonna, ensimmäinen tiputus ongella tierummun sisään ja purkkari oli ylhäällä.

Kesäloman tavoitelajeista puronieriä on hoidettu lajilistalle lajina nro 35. Seuraavaksi tavoitellaan mittaharjusta sekä taimenta.