Ensimmäistä kertaa Kotkan Kalamaratonissa - Treenit 4.-21.5.2016

Tänään se alkaa, Kalamaraton treenit Kotkassa. Kilpailuun on aikaa 17 päivää ja Helsingin kilpailuun 24 päivää. Huima kuukausi edessä, pitki valvottuja öitä ja upeita kokemuksia kalastuksen parissa kera parhaiden ystävien.

- 4.5. klo 8:03

Treenireissu 1 - 4.5.2016

Piikkimonnin kalastus on mato-ongella helppoa myös Kotkasta.
Nyt paukku piikkimonni ennätykset

Tavoite: Löytää peruspaikkoja yölajeille sekä keksiä piikkimonnin piilopaikat

Treenireissu alkoi Markuksen ja Mikon osalta jo päivällä ja minun ja Timin osalta vasta työpäivän jälkeen. Saavuttuamme Kotkaan lähdimme koko tiimin osalta etsimään netistä löytyneen kuvan perusteella mustatäplätokon esiintymispaikkoja.

Seuraavaksi suuntasimme potentiaalisille lirkkirannoille joista oli tavoitteena löytää yöllisiä lajeja sekä paikkoja jotka ovat helposti tavoitettavissa. Ensimmäisen pysähdyspaikan rannassa oli sadoittain kymmenpiikkejä, heti mutkan takaa löytyi kivisimput, mudut sekä kivennuoliaiset. Ei paha, tämä mesta pääsi kartalle talteen.

Uusi paikka Google Mapsista ja matka jatkui. Nyt löytyi listalle samat kuin edellisessä, mutta lisänä hietatokko.

Kolmas pysähdyt ja samalla viimeinen ei tuonut uusia lajeja, mutta edellisistä vain hietatokko uupui tältä rannalta.

Lajilistalle nousi ensimmäisissä yötreeneissä piikkimonni, kivisimppu, kivennuoliainen, hietatokko, mutu, kymmenpiikki, kolmipiikki, ahven, lahna, särki, pasuri sekä särki. Selvästi yleisimpinä lajeina kivennuoliainen, mudut sekä kivisimppu. Hietatokkoja saimme hieman jopa etsiä, mutta lopulta löysimme nekin.

Nyt odotellaan seuraavaa reissua, että vedet lämpenee lisää ja pääsemme etsimään harvinaisempia onkilajeja.

Treenireissu 2 valmistelut - 10. - 12.5.2016

Särki - treenit tuottaa tulosta
Tavoite: Löytää ruutanapaikka sekä lisää peruspaikkoja yölajeille sekä tutustua eri tyyppisiin rantoihin.

- 10.5. istun jälleen koneella tuijottelen ilmakuvia huomisesta taistelutantereesta. Tavoitteena on etsiä uusi paikkoja huomiselle treenireissulle. Polte kisaamaan pääsystä on kova, kisaviikolla on kaksi päivää varattu vain treenaamiselle ja lähdemme Kotkaan kolmen hengen voimin, Mikko saapuu perjantaina töiden jälkeen vahvuuteen.

Historiallinen reissu edessä, ensimmäistä kertaa ei Helsingissä käytävässä kisassa meillä on koko tiimi mukana. Jesh. Muutos on vain se, että Mikon paikan kisaajissa ottaa Timi.

Huomenna lähdemme Timin kanssa etsimään muutamaa peruslajia jotka puuttuu listoilta ja tietysti niitä lirkkilajeja.

"Rantanuoliaisen esiintymiskartoitusta on kuitenkin tehnyt yks XXXXXX. Laitoin meilitse kyselyn saisko sitä raporttia. Katsotaan ehtiikö vastailemaan."
12.5. klo 6.00 treenireissu on takana ja yöllä on tullut nukuttua vain muutama hassu tunti. Nyt edessä on seminaari sähköpostimarkkinoinnista. Toivottavasti esiintyjät ovat innostavia eikä tule nukahdettua takapenkillä.

Treenit meni odotetusti. Ruutanapaikka toimi kuten piti. Mustatäplätokkopaikalla kuuntelimme radiosta Leijonien matsia ja katselimme samalla kun salakat napsi pinnasta hyönteisiä. Itse kohdelaji pysyi kivenkolossa emmekä saaneet havaintoa tokoista.

Päätettiin vaihtaa paikkaa. Rannalle päästiin helposti ja viritimmekin useamman vavan pyyntiin. Ahvenia ja särkiä nousi tasaisesti, mutta ei havaintoakaan tokoista.

Taisi olla Mikko Koivun tekemä 2-0 maalin aikana kun kahlailin rantaa ja kuuntelin samalla radiosta matsia. Löysin kohdan jossa näkyi pieni kaposempi kala. Jouduin hetken tätä kalaa yrittämään kunnes se nappasi ja nousi haaviini. JESH! Se on siinä.

Tämä on valitettava tieto, kyseisiä mamuja oli niin paljon ettei leviämistä pysty enään estämään ja kohta tämä laji on vallannut myös Kotkan rannat kauttaaltaan.

Ilta huipentui Timin löytämien pienten tokkojen haaviamiseen tunnistamista varten. JESH, JESH, JESH! Kolmen uuden lajin ilta!

Nyt voi vaan odottaa 19.5. alkavaa treenireissua! Kutinat historian ensimmäiseen Kotkan Kalamaratoniin ovat hyvät...

13.5. Onkijan Helsinki - Kalamaraton

Mykistävä - Paljastava - Elämäntapa - Vihastuttava - Ihastuttava

Kalamaratoniin kuuluu omalta osaltani tietojen kaivaminen tahoilta joilla tietoa on. Olen ollut yhteydessä moneen viralliseen tahoon ja pienistä tiedonmurusista saanut koottua lopullisen paikkatiedon.

Nyt leffan kutsuvierasnäytöksessä oli kutsuttu Lukesta Lauri Urho ja tottakai iskin häneen kiinni kysymään vinkkejä allikkosalakan esiintymisestä kotkan alueella.

Itse Siloneula Productionin tekemä dokumentti oli mykistävä upealla tavalla. Tämän upeuden lisäksi siinä poltettiin tyylipuhtaasti 31 eri kalalajin pyyntipaikat ja myös niiden tärkeimpien eli ratkaisulajien.

Jokainen kisaaja joka on liikkunut vähänkään noilla alueilla saa pelipaikat selville kuten minä, tätä helpottaa myös se että jokaisen lajin kohdalla on alue mainittuna joka rajaa kalastettavaa aluetta rajusti.

Leffa tulee muuttamaan Helsingin kisan luonnetta ja kärjestä tulee entistä tiukempi. Itse nappasin leffassa pari kuvaa ja mm. meidän tiimille vaikeasta kuhasta sain paikkatiedot, jotka oli lopulta vain sinetti trailerista saaduille kolmiomittaksen avulla selvitetyille koordinaatteille.

Kaikkien Kalamaratoniin osallistuvien tai sitä harkitsevien pitäisi nähdä tuo ja suosittelen sen katsomaan kun tulee yleiseen levitykseen. Tunnustan, ensimmäisien 10 minuutin aikana kyynel vierähti poskipäälle kun muistelin niitä upeita hetkiä joita tämä kilpailu on minulle antanut upeiden ihmisten ja uusien ystävien lisäksi.

Sain kuulla jälkikäteen, että kuvaamiseni leffan aikana oli pistetty merkille ja siitä ei hirveästi tykätty. Todennäköisesti saan paskaa niskaan myös tästä blogitekstistä, mutta show what. Show must go on!

Tutustu tästä Onkijan Helsinki - Kalamaraton dokumenttiin.

Leffan jälkeen hienointa antia oli se, että Jesse Rantanen joka on voittanut Kotkan kisan ties kuinka monta kertaa sanoi jotakuinkin näin;
"Täytyy varmaan lähteä treenaamaan kun nyt on varteenotettava vastustaja mukana."
Lajilistamme ennen lopullisia treenejä näyttää tältä: Ahven, kiiski, salakka, särki, lahna, pasuri, salakka, hauki, mutu, ruutana, piikkimonni, hietatokko, liejutokko, mustatäplätokko, kymmenpiikki, kolmipiikki, sorva ja kivennuoliainen. [18-lajia]

Listalta puuttuvat, mutta paikat/esiintymisalueet selvillä: Vimpa, turpa, karppi, kuha, kirjolohi, törö, silakka, säyne, rantanuoliainen, toutain, mustatokko, hopearuutana ja kivinilkka. [13-lajia]

Listalla, mutta paikat uupuu: Allikkosalakka, made [2-lajia]

Tilanne on kohtuu hyvä kun monelle ei listalle olevalle lajille on paikat tiedossa, mutta niiden tarkistaminen tapahtuu vasta viimeisillä treenipäivillä. Voisiko kisaennätys vuodelta 2012 olla vaarassa? Ennätystä pitää hallussaan Team Teisti joka onnistui pyytämään 25 eri kalalajia.

14-19.5 Olotilan parantelua

Lauantaina iski hirveä kurkkukipu joka paheni sunnuntain aikana. Maanantaina kävin lekurissa ja sinnittelin kuitenkin töissä. Tiistai aamuna olotila oli niin heikko, että päätin jäädä kotiin ja sain sairaslomalapun mailitse tilattua. Nyt on pari päivää aikaa parannella itseään kisakuntoon, että jaksaa kalastaa täysillä neljä päivää.

19.-21.5 Viimeiset kaksi päivää ennen kilpailua

Marilla oli pokassa pitämistä meidän seurassa.

Tavoita: Pitää hauskaa ystävien kanssa ja etsiä peruslajien onkipaikkoja.

Ensimmäinen treenipäivä alkoi Yle Kotkan Mari Pekkasen haastettelulla Sapokan vesipuistossa. Lue ja kuuntele haastattelumme tästä.

Toisen päivän treeneistä ei jäänyt paljoa kerrottavaa. Saimme vimman, näimme kuinka turpia pyydetään, ongin kärpäsentoukalla hauen ja löysimme jotain mitä kisassa ei ole vielä ikinä saatu.

Treenieväät on meillä kunnossa - kiitos Mikon.

Lopulta myös Mikko saapui Kotkaan ja pääsimme grillailemaan Katariinan meripuistoon. Menusta löytyi jälleen huikeat ribsit, lisäksi oli eri makuisia grillimakkaroita se jotain paholaisen pihvejä.

Yötreenit jätimme tekemättä koska halusimme päästä hyvissä ajoin nukkumaan. Perjantain lopputuloksena menetin myös ääneni.

Lauantai aamu meni välineitä viritellessä ja kisan etenemistä miettiessä...

Näin vähän valmistauduimme kilpailuun, kaksi iltakeikkaa ja kaksi kokonaista päivää.