Harjoitellaan valvomista ja jotain Kalamaraton välineistöstä

Kalamaraton lähenee vääjäämättä. Valvomisen harjoitteleminen on edennyt siihen pisteeseen, että kello yhteen jaksaa ja vasta tuon rajapyykin jälkeen alkaa kroppa huutamaan untenmaille. Kilpailua edeltävät päivät tulevat nostamaan vuosilajilistalle uusia lajeja kun perus kilpailupaikat tulee käytyä läpi vielä kerran ennen kisa lauantaita.

Eilen keskiviikkona kun oli katsottu rusettiluistelua televisiosta oli aika lähteä rantsuun. Liiihemmo Roope soittelikin keskellä matsia "joko oot rantsussa", en! katson matsin ja lähden sitten, vastasin. Matsi jatkui ja erätauoilla kaivoin varustusta esille. Mukaan sain houkuteltua Timin, Markuksenkin piti lähteä mutta oli päättänyt ennen matsi ettei hän lähdekään.

Markus soitti yllätyksekseni hieman ennen kolmannen erän loppua, että kamat päälle mä tuu. Hakee sut. Päätimme puhelimessa kuitenkn mennä jokainen omalla autolla, jos joku olisikin halunnut lähteä aikaisemmi kotiin.

Tapasimme Timin kanssa Vuosaaren sataman Abc huoltoasemalla ja jatkoimme siitä kohti sovittua kalapaikkaa. Rannelle kunsaavuimme pääsimme juttelemaan lainelutailijoiden kanssa pelipaiakstamme ja saimmekin jälleen hyvää tietoa pohjan syvyyskäyrien osalta.

Tavoitelajina oli kampela ja sen eri muodot. Pimeässä päätimme, että tähän jäädään. Viritimme pohjaonget ja syötitimme ne eri syöteillä. Pohjaonkien pyyntiin laiton jälkeen lähdimme kahlaamaan rantamatalaa kohdekalojen toivossa.

Muutamia hietatokkoja, kolmipiikkejä näkyi ja ensimmäisen kalan koukuttikin vain hetkeä myöhemmin hietatokon. Hetkeä myöhemmin Timi bongasi pohjasta tokon, kävin tämän yksilön nostamassa kuiville ja kuvattavaksi. Lajipiste numero 15 oli blakkarissa. Vastarannalla näkyi vilkkuvia valoja, samassa kohtaa, ei paljoa liikkuneet. Onkohan joku hotspot löytynyt?

Jokainen mukana olija tietää mitä tässä välissä lukisi jos sen kirjoittaisin... ;)

Kiitos mukana olleille Markukselle ja Tiille sekä vieraileva tähtenä tavattulle Heittokala Tarantellan Antille. Timi etsii Kalamaratonii. Tiimiläistä, mikäli sinua kiinnostaa lähteä kokeneen Fongarin matkaan tähän kalastuksen kuninkuuskilpailuun niinota yhteyttä www.facebook.com/fongaus, www.facebook.com/kalamaraton tai blogini kautta niin välitän tietosi Timille. Ei hän jää laakereilleen makaamaan jos tiimiä ei löydy. Hän lupautui meille jo huoltajaksi.

Välineet happeen

Tulevana viikkona lirkkien toimivuustestataan ja lisätään tärppipainot onkilaitteisiin. Varastoihin rakennetaan mitä kummallisempia virityksiä pusikkoisia puroja, tai syviä törömonttuja varten. Auton takontti täyttyy hiljalleen romppeista.

Mukaan Kalamaratoniin lähtee:
- Otsalamppu + varapattereita
- Kumisaappaat + haalari
- Vaihtovaatesetti
- Kylmälaukku eväille ja syöteille
- Saalisämpäri autoon, saalisämpäri joka kulkee mukana
- Penkkakepit + electroniset hälärit
- Haavi
- Vapalaukku
- 2 x Lirkkisetti, eri koukutuksella
- 3 x Eri pituiset onget: 3, 5, 7m
- Eri versioita valmiita ongintalaitteita
- 2 Virvelisettiä: heittokalusto, pohjaongintakalusto
- Jigipakki, Uistinpakki
- Painoja, Koukkuja (32, 26, 18, 12, 10, 4), Siimoja (0,05, 0,20, 0,40), Kohoja (useita eri kokoja), Valotikkuja

Suurinpiirtein koko tiimillä on samanlainen varustus, eli tämä x kolme ja sekametelisoppa takakonttiin on syntynyt.